Deathwatch (DVD)

20. juni 2003 af David Lund

Deathwatch (DVD) billede

I første verdenskrig bliver en engelsk deling fanget i en besat, tysk skyttegrav...

I første verdenskrig farer en deling vild under et slag i en mystisk tåge. Da tågen delvist letter, opdager de en tysk skyttegrav som de hurtigt overtager, da der kun er enkelte tyskere at finde. Da delingen ingen kontakt får med radion, beslutter de sig for at holde skyttegraven indtil de bliver fundet. Men der er noget andet i skyttegraven, der er efter dem.

Deathwatch er en meget kold film, der med vilje ikke lader publikum komme tæt på nogle af filmens figurer. Vi forstår deres natur på et simpelt plan, og det er det. Personerne er heller ikke det vigtigste i denne film, det er nemlig at opbygge en tæt og lukket atmosfære, der ikke ser for kunstig ud, og med den evige tåge og regn i mudderet opnår filmen hvad den vil. Jeg vil ikke kalde filmen direkte uhyggelig og forstyrrende, men den er en del bedre end hvad Hollywood har hostet op med de sidste mange år i samme genre. Dette er endnu en grund til, at jeg ikke kan forstå alt den negative kritik, Deathwatch har modtaget. Det er jo nok en simpel film, men hvis en film som Event Horizon kan opnå kult-status kan jeg ikke se hvorfor denne ikke kan, de kan sammelignes på mange måder.

Det er Michael J. Bassetts instruktørdebut, og han klarer det ganske fint. Sådan som jeg har forstået filmen, har han gjort hvad han skulle. Som sagt besidder filmen en meget kold atmosfære, både i kulisserne såvel som i historien og skuespillet. Bassetts brug af lys, lyd og kamera er udmærket, men ikke godt nok til at hylde manden som det næste store geni. Han har stadig meget at lære om at skabe individuelle udtryk, men som en debut synes jeg det er ganske flot klaret.

Jamie Bell (drengen fra Billy Elliot) burde nok være med i bedre film, han er en rigtig god skuespiller, og som den sympatiske helt/anti-helt er han også overbevisende. Jeg håber man får mere at se fra ham. Andy Serkis (Gollum fra De To Tårne) er heller ikke dårlig som soldaten der bliver ganske sindssyg (ligesom resten nu gør), måske overspiller han det en smule, men det tilgives. Derimod brød jeg mig ikke om Laurence Fox (kaptajnen), da han virker for direkte og overfladisk. Det kunne gøres bedre og med mere oprigtighed.

Måske skulle Deathwatch have holdt sig til at være en uhyggelig krigsfilm, i stedet for at være en gyser. Jeg føler klart at man skulle have brugt mere tid på manuskriptet, da resten egentlig er glimrende. Til sidst sidder man bare og føler, at der er så meget der mangler… forklaringer, dybde i personerne, en anden drejning osv. Men som Deathwatch nu engang står, er det en dårlig gyser af de gode slags. Den har mange mangler, men den underholder, og der er masser af flotte små tekniske detaljer gemt. Se den blot for den atmosfære den har, for det er meget sjældent at en gyser af den slags overhovedet har en.

Extra Materiale:
Trailer, production notes, cast & crew biografier og nogle overfladiske og ekstremt korte interviews med filmes personer. Der er ikke så meget at sige, de kunne godt have skrabet mere sammen. Et kommentarspor, making-of, deleted scenes og et i dybde gående interview med instruktøren ville have pyntet, men uden noget af det må det nøjes med en stjerne fra mig.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox.

Titel: Deathwatch
Original Titel: Deathwatch