Den Eventyrlige Park

28. august 2019 af Jesper Poulsen

Den Eventyrlige Park billede

Opmuntrende og lærerig animeret eventyr med familiesamlende effekt. Sjældent set før har så mange følelser været så eksplicit sat i sammenhæng!

Mød June. En rigtig vildbasse af en pige med en særdeles livlig fantasi. Alle hendes tanker er centreret om forestillingen om en fabelagtig forlystelsespark – ganske vist noget som hun blot leger, konstruerer og udvikler i stort set al hendes vågne tid. Eller sådan var det i hvert fald førhen, for Junes mor bliver alvorligt syg, og June ændrer karakter som en mere voksen udgave af det førhen så nysgerrige og umiddelbare barn. Forlystelsesparken bliver pakket sammen og June distancerer sig i den grad fra den. Fra at være glad og ubekymret bliver Junes hverdag langt mere alvorlig. Lige indtil at hun erfarer at hendes fantasi og tro på tingene rent faktisk har mere grobund i virkeligheden end man nogensinde skulle tro. Hendes drøm om Den Eventyrlige Park er ganske sand, og alle figurerne som bjørnen Boomer, hulepindsvinet Steve og aben Peanut findes såmænd. Den Eventyrlige Park er dog i forfald, alene fordi June fornægtede den i sin tid. Nu er det hendes opgave at genfinde fantasien og glæden ved barndommen og på den måde redde Den Eventyrlige Park.

Forklædt som en nuttet børnefilm rummer filmen om Den Eventyrlige Park meget mere. Mange vil nok finde tematikken alt for genbrugelig, men ikke desto mindre er indpakningen både rørende og sjov for flere aldersgrupper end blot de yngste. Tilmed er det en fornøjelse at se en animeret film som er så fyldestgørende uden at være forhastet, til trods for en spilletid på blot 5 kvarter. En anden vinkel som er værd at notere sig er filmens opbygning omkring June som parkens åbenlyse frelser, som er nødt til at grave dybt for at lykkes og dermed ikke skuffe parkens bestyrende dyreflok. Fjendebilledet er desværre reduceret til en række zombiechimpanser som ødelægger parkens materiel og fodrer delene til Det Store Mørke. En lettere søgt symbolik til min smag, men kan man se bort fra dette, så har man en fuldgod og underholdende tegnefilm.

Filmen har dog enkelt ridser i lakken i form af dens redningsmissions-scener, hvor bulder, brag, ild og action til tider bliver overgearet. Det ligner instruktørens forsøg på at fastholde sit publikum, hvilket faktisk nærmere er en sten i skoen på sig selv. Jo mere handlingen forsøger at ”stikke af” i fart og tempo, jo mere glans går der fra den samlede produktion. Dog trækker det ikke mere ned end at Den Eventyrlige Park er mere end bestået, og samlet set gør den sig fortjent til 4 fuldgode stjerner.

Bonusmaterialet er henvendt til de yngste seere. Du kan eksempelvis synge sammen med June og lære at tegne Boomer. Du kan også møde en jodlende bæver! Her er med andre ord masser at skøre og skæve indslag til dem som ikke kan få nok af Den Eventyrlige Parks univers.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.

Titel: Wonder Park
Original Titel: Wonder Park