Med ”Wadjda” eller den danske titel ”Den grønne cykel” viser den kvindelige instruktør Haifaa Al Mansour at det er muligt at optage film på Saudi-Arabiens jord. Filmens hovedrolleindehaver er en stærk, selvstændig pige, Wadjda som ved, hvad hun vil. Hun går med Converse kondisko, høre popmusik på sin ghettoblaster og sælger ulovligt flerfarvede armbånd til de andre piger i skolen.
Hendes mission i livet er frihed. Frihed til selv at bestemme, hvad hun gør og hvor hun vil hen. Derfor går hun benhårdt efter en grøn cykel. Et transport middel som hun kan styre, hvorhen hun vil. Det er frihed for en 10-årige pige i Saudi-Arabien anno 2012.
Moderen og lærerinden
Wadjda er en tro kopi af både moderen og lærerinden, da de var piger. Begge har med tiden lært at undertrykke deres rebelske natur mod det undertrykkende system over for kvinder. Moderen har dårlige arbejdsvilkår, da hun hver dag skal bruge tre timers transport tid. Hun er afhængig af en chauffør, da hun som kvinde ikke har tilladelse til at køre. På hjemmefronten er moderen hårdt presset, da faderen truer med at forlade hende for altid, da hun ikke kan give ham en søn.
Lærerinden har flere kontroverser med Wadjda, da det er skolens opgave at opdrage piger til at adlyde, tjene og bede, så de som voksne kvinder kan opfylde deres pligt som trofaste hustruer og mødre med styr på hus og hjem.
Det er tydeligt, at Wadjdas opførsel og målrettethed vækker reminiscenser hos moderen og lærerinden. Lærerinden indrømmer da også over for Wadjda, at hun kan se sig selv i hende, da hun var i den alder.
Moderen ryger cigaretter i smug for at stresse af og lærerinden får besøg af en smuk ’tyv’ om natten.
Cyklen
Pigens kamp for at opnå samme rettigheder, levevilkår og muligheder som drengene/mændene i Saudi Arabien kommer fysisk, materielt til udtryk i kampen for den grønne cykel. Filmens præmis er enkel, skarp og samler på mærkværdigvis følelser og materielle, fysiske ting i den grønne cykel.
Wadjda spillet af Waad Mohammed leverer en pragt præsentation – en drengenpige med en laid-back attitude til sig selv og sine medmennesker. Moderen spillet af Reem Abdullah rammer helt ind til marv og ben med sin smerte, sin undertrykkende rebelske natur og ’fanden-i-voldskheden’ for sin datter.
Filmen ”Wadjda” har samme subtile, aktuelle og ærlige problemstilling som den iranske film af Asghar Farhadi Nader og Simin - en separation fra 2011.
Undertegnede anmelder ser frem til at se flere film af Haifaa Al Mansour.