Den Lille Vampyr

26. oktober 2017 af Peter Kruse Dam Jensen

Den Lille Vampyr billede

En charmerende, sød og harmløs lille animationsfilm, som sikkert vil underholde de yngre familiemedlemmer kongeligt. Dog er den hverken original, og humoren halter lidt efter.

Efterårsferien står i dansk animations tegn. For en uge siden havde Jakob Martin Strids geniale "Den Utrolige Historie om den Kæmpestore Pære" præmiere rundt omkring i landet i de danske biografer. Og er siden blevet mødt med et velfortjent kritikker og folkeligt applaus for filmens originalitet, historie, velplacerede humor og det flotte, opfindsomme og ikke mindst kreative design. Den er uomtvisteligt en af de absolut bedste animationsfilm, som vi endnu er blevet budt fra de danske produktionsselskaber. Hvis man ikke har fået set "Den Kæmpestore Pære" endnu, bør man straks smide alt, hvad man har i hænderne, og indkassere et par billetter til biografen. Men med sådan en modtagelse til "Den Kæmpestore Pære" in mente, var min første tanke da også om den delvist danskproducerede "Den Lille Vampyr" ville gå hen og virke decideret skuffende, når nu standarden for dansk animation, specielt på det visuelle plan, har fået et ordentlig skub i den rigtige retning. Og skønt "Den Lille Vampyr" hverken er specielt original eller visuelt overvældende, så har den bestemt nogle charmerende og vellykkede elementer i historien.

Populær børnebog
"Den Lille Vampyr" er baseret på en børnebogserie af tyske Angela Sommer-Bodenburg, der er solgt i over 10 mio. eksemplarer og oversat til 30 sprog. I filmen følger vi den 13-årige eventyrlystne vampyr Rudolf, som sammen med sin klan er på flugt fra to nådesløse og udspekulerede vampyrjægere. En dag, hvor han endnu engang er på flugt fra jægerne, støder han ved et tilfælde på den dødelige Anton, som er på ferie i Tyskland med sine forældre, og som er stor fan af vampyrer, gamle slotte og uhyggelige kirkegårde. Anton hjælper Rudolf i kampen imod de to vampyrjægere, og undervejs blomstrer et usandsynligt venskab imellem Anton og Rudolf. Et venskab med usandsynligt meget bid i.

Sød film, men blegner i forhold til andre animationsfilm
"Den Lille Vampyr" er en sød og finurlig lille animationsfilm, som kan nydes af børn i alle aldre, men som ikke efterlader noget betydeligt aftryk. Skønt underholdningsværdien er upåklagelig, er det som om, at humoren i manuskriptet ikke finder sin egen rytme. Den har da sine momenter, som de voksne formentlig vil klukke eller småbrumme kærkomment af, men det vil formentlig være de yngste, som filmen hovedsageligt vil underholde. Men når standarden er så høj for animationsfilm i øjeblikket, her taler vi både internationalt, men pludselig også nationalt med "Den Kæmpestore Pære", så er det som om, at "Den Lille Vampyr" blegner en del i forhold til, hvad der ellers er, eller har været, af tilbud i biograferne i år.

Charmerende
Animationsfilm, der både henvender sig til voksne såvel som børn, står meget stærkere i billedet, og derfor vil "Den Lille Vampyr" formentligt blive hurtigere glemt end andre animationsfilm. En eventuelt tv-serie af Angela Sommer-Bodenburgs små populære vampyrer, havde potentielt kunne stå stærkere som små værker end hvad denne spillefilmsadaption gør. Dog er designet i filmen charmerende og relativt flot, selvom det ikke er nyskabende på nogen måde. Men den lille verden vi bliver introduceret til er hyggelig, selvom den selvfølgelig er "uhyggelig". Det er store problemer Rudolfs klan har, men det løser sig alt sammen gnidningsfrit i længden, og på sin vis fungerer det dejligt terapeutisk, når man tænker på, hvor larmende og kaotisk den virkelige verden er.

Hvis børnene alligevel plager om at komme i biografen, og "Den Kæmpestore Pære" obligatorisk allerede er set, så er "Den Lille Vampyr" klart en værdig løsning. Snub en stor cola eller en kop kaffe, sæt dig til rette i biografsædet, og så glider filmen ligeså let ned.

Titel: Den Lille Vampyr
Original Titel: The Little Vampire
Premieredato: 26. oktober 2017