Den sidste viking

25. juni 2006 af Henrik Andersen

Den sidste viking billede

Den sidste viking er en fin lille familie film. Så hvis du er til vilde vikinger og en spændende historie om ædle krigere og onde skurke så er filmen om vikingedrengen Harald lige sagen.

Den unge vikingesøn Harald Ugge ( Holger Thaarup ) drømmer som enhver anden dreng om at blive som sin far. Haralds far ( Erik Wedersøe ) er viking høvding og til og med en behagelig en af slagsen efter én tids forskrifter. Han er retfærdig og visionær og en stor handelsmand der drager ud i verden for at handle og opleve. Harald vil også ud og se verden, mens hans drengedrømme brister brat. Hans far vil nemlig ikke bygge flere skibe til kongen da han er imod hans principper. Derfor sender kongen en deling mænd anført af den bestialske og ubarmhjertige Sigbard ( Kim Bodnia ). Sigbard er ikke bleg for at true det ellers så lille og trygge samfund. De besætter byen og tvinger de tilbageværende til at bygge skib til kongen. Haralds far må sejle efter hjælp hos en gruppe oprører og imens må Harald og hans ven, dværgen Gunga se og få stablet byens borgere og skibsbyggere på benene for at det skib, der skal redde deres liv kan blive færdigt.

Den sidste viking er et fint bud på en Dansk vikingefilm. Dansk film har i forvejen ikke nogen bred tradition for at lave stort opsatte periode dramaer eller actionfyldte produktioner. Derfor er det modigt af instruktøren Jesper W. Nielsen at bringe sådan en historie til det hvide lærred. Og heldigvis er det lykkedes vældigt godt.

Jesper W. Nielsen har også instrueret filmene: Retfærdighedens Rytter, Store Planer, Okay og den flotte Manden Bag Døren. Jesper W. Nielsen er visuelt meget spændende og hans film bære alle præg af et billedligt overskud. Specielt med dette for øjet må nævnes hans spændende debutfilm Retfærdighedens Rytter og den ligeså visuelt spændende Manden Bag Døren.

Den sidste viking har et imponerende cast der blandt andet tæller Holger Thaarup som høvdingsønnen Harald. Kim Bodnia giver den gas som den onde Sigbard. Han giver som sædvanlig en intens og indlevet præstation og det gør det bestemt ikke mindre uhyggeligt at han i filmen kun har et øje. Erik Wedersøe er solidt castet som Haralds far, vikingehøvdingen Agne og Svenske Per Oscarsson, der efterhånden tit har været brugt i danske produktioner er også spændende som den lidt små gale skibsbygger.

Den sidste viking er stilistisk flot og de ofte dunkle scener der er oplyst af fakler og bål gør deres til at stemningen bliver tyg og trykket, og det lykkedes fint at skabe et helhedsindtryk og en periode beskrivelse der holder vand. Det kan god tvære at kostumer og kulisser ikke er tidsmæssigt korrekte, og måske vil der sidde historikere og andre viking kyndige personer rundt om i landet, der forarges over de friheder og kunstneriske tiltag kulissefolk og kostumemagerne har taget. Men når der laves film er der heldigvis plads til fantasi og farver, og den sidste viking har aldrig promoveret sig selv på at være et realistisk portræt, men derimod en underholdningsfilm for børn og barnlige sjæle. Og derfor er det også fuldt i orden og tilladt at tage sig nogle filmiske friheder undervejs.

Der er søgt filmstøtte hos vores naboer i Sverige og derfor er der en del Svenske skuespillere med. Det bevirker at en del af dialogen er på Svensk. Dette virker til tider lidt rodet og specielt når det er en film der ligger sig i kategorien Familiefilm/børnefilm kan det godt virke lidt rodet for den yngre del af publikum.

Den sidste viking er bestemt et kig værd og glimter af iderigdom og eventyrlyst. Den er ikke et mesterværk, men har så mange gode tiltag og spændende vinkler, at man bare sidder og håber på at Dansk film ville bruge flere kræfter på at skabe nogle flere film fra vikingernes vilde tid. Det er trods alt en periode Danmark er blevet verdenskendt på, og så er det vel egenteligt lidt mærkeligt, at der ikke er blevet produceret flere vikingefilm her i landet.

Jesper W. Nielsens Den sidste viking er bestemt et godt bud på 90 minutters solid underholdning for hele familien. Så frem med sværdene og på med hjelmene og tag på eventyr med Harald og hans venner.

Ekstramateriale:

Dokomentar: Tilbageblik på den sidste viking. 30 min.