Der Untergang.

11. marts 2005 af Henrik Andersen

6 stjerner Skriv en kommentar

Der Untergang. billede

En uafrystelig beretning om Det 3. Riges sidste dage. Hitler og hans faste stab har barrikaderet sig under Berlins belejring i 1945. Et nederlag er uundgåeligt, men troen på sejer er stadig stærk.

DER UNTERGANG begynder i november 1942, hvor der samles en gruppe kvinder i Hitlers ( Bruno Ganz ) Hovedkvarter, Ulveskansen i Østpreussen. Disse kvinder er blevet samlet fordi der blandt dem skal udvælges en til jobbet som Hitlers personlige sekretær. Valget falder på den 22 årige Traudl Junge ( Alexandra Maria Lara ).
Hun bliver naturligvis lykkelig, for nu kan hun tjene sin fører, som hun altid har drømt om.
3 år senere, den 20. april 1945, har den russiske hær belejret Berlin og gør sig klar til at kvæle al Tysk modstand, de møder på deres vej. Tysklands nederlag i 2. verdenskrig er uundgåelig. Trods de dårlige odds, nægter Hitler at forlade sin førerbunker i Berlin. Han har sammen med en håndfuld af sine nærmeste forskanset sig, ventende på en mulig forløsning.
Blandt dem der er med ham i bunkeren under Rigskancelliet, er hans elskerinde Eva Braun ( Juliane Köhler ), Provogandaminister Joseph Goebbels ( Ulrich Matthes ), oprustningsminister Albert Speer ( Heino Ferch ) og naturligvis hans sekretær Traudl Junge.
Udenfor i Berlins gader rykker nederlaget nærmere time for time. Kun støttet af Volkssturm og Hitler jugend, sættes modstand op for den fremrykkende Russiske hær.
Inde i bunkeren bliver stemningen mere og mere klaustrofobisk. Alle bliver mere og mere overbevist om at Det 3. rige står for fald og at enden er nær. Kun Hitler forsøger holder modet oppe, drevet af en fanatisk og virkelighedsfjern tro på sejer for hans uovervindelige hær. Men selv han må se sig slået og enden på hans dage er nær. For ham og hans stab, er der kun en udvej. Selvmord. Den i forvejen trykkede stemning eksplodere i et mareridt, da de mest trofaste vælger at følge deres elskede fører, på hans sidste rejse. Kun få tvivler, og forsøger at tage flugten igennem den russiske hærs barrikader. Traudl Junge er en af dem.

Ikke siden 1956 har Tysk film beskæftiget sig med filmatiseringer omkring Hitlers livshistorie. Det var dengang instruktøren G.W. Pabst der lavede filmen DER LETZTE AKT, der vakte en del uro blandt publikum og kritikerne. Her mange år senere er det igen en Tysk instruktør, Oliver Hirschbiegel der tør tage favntag med den ømtålige fortælling om Hitlers sidste dage.
Oliver Hirschbiegel har før DER UNTERGANG lavet EKSPERIMENTET fra 2001. Denne er ligeledes kontroversiel i dens historie om en mand, der melder sig til et absurd eksperiment, hvori han tilsidesætter sin frihed.

EKSPERIMENTET er som DER UNTERGANG filmet af den tyske fotograf Rainer Klausman, der også har været fotograf på MOD MUREN fra 2004. I DER UNTERGANG beviser Rainer Klausman med sine klaustrofobiske billeder at han er en rigtig dygtig fotograf.

Der har været ikke mindre end 4 manuskriptforfattere med på DER UNTERGANG. Blandt andet Bernd Eichinger, der også har produceret den. Bernd Eichinger har før været producer på en lang række kritiker roste film. Blandt andet DEN UENDERLIGE HISTORIE, ROSENS NAVN, De 2 RESIDENT EVIL film og senest den kommende superheltefilm om THE FANTASTIC FOUR, der kommer senere i år. Bernd Eichinger har også arbejdet sammen med Bille August som producer på både ÅNDERNES HUS og FRK. SMILLAS FORNEMMELSE FOR SNE.
Men historien er ikke fri fiktion. Den er baseret på virkelige hændelser som de er beskrevet i bogen DER UNTERGANG af Joachim Fest, og i Traudl Junges erindringer BIS ZUR LETZTE STUNDE og dokumentarfilmen HITLERS SEKRETÆR, der også handler om Junges oplevelser.

I DER UNTERGANG er der samlet et dygtigt Tysk hold af skuespillere der alle er med til at gøre den til en storslået og intens oplevelse, der langt hen af vejen er båret af de fine Karakterskuespillere.

Bruno Ganz der har den altdominerende hovedrolle som Adolf Hitler, er en af Tysklands fineste karakterskuespillere. Hans roller har igennem tiden været alsidige. Sidst har han været med i LUTHER fra 2004. Ellers kendes han fra filmene BRØD OG TULIPANER, NATURENS BØRN og som den overbærende engel i Wim Wenders mesterværk fra 1987, HIMMELEN OVER BERLIN. I DER UNTERGANG spiller han Der Furer med en virkelighedsnær realisme. Et stort stykke arbejde der forhåbentligt vil blive belønnet med et hav af priser.

Juliane Köhler, der spiller Eva Braun, har før medvirket i AIMEE OG JAGUAR fra 1999 og FORTABT I AFRIKA fra 2001.

Corinna Harfouch der spiller Magda Goebbels har medvirket i den tyske SEXY SADIE fra 1996 og DER VERSPRECHE fra 1994.

Ulrich Matthes der i DER UNTERGANG er Joseph Goebbels, har medvirket i den tyske wonderboy, Tom Tykwe’s, mesterværk VINTERSOVERNE fra 1997.

DER UNTERGANG er en intens filmoplevelse, der ikke slipper sit tag lige med det samme. De fleste kender historien om det 3. Riges fald og dets føreres endeligt. En på mange måder grusom historie, med et tragisk endeligt. Vi kender den fra historie bøgerne og fra Discovery Channell’s utallige dokumentar programmer. Der skal for de fleste ikke meget opsummering til, før man kender navnene på Hitlers faste stab af elskerinder og hærfører. I DER UNTERGANG bliver der sat ansigt på navnene, hvilket er grunden til at filmen har fået en del kritik. Man har forsøgt at finde skuespillere, der ligner de virkelige personer bedst muligt, og det er da også langt hen af vejen lykkedes. Specielt Bruno Ganz er sminket på en måde, så han næsten er identisk med den aldrende og svækkede Adolf Hitler.
Selvom der i DER UNTERGANG er mange karakterer at holde styr på både uden for og inden for bunkeren, bliver det aldrig rodet, og alle de fordømte skæbner krydser veje undervejs i fortællingen, hvilket binder den godt sammen.
De mange fine skuespillere spiller fantastisk. Det er tragisk, rørende og menneskeligheden træder fint frem blandt selv de mest hårdkogte naziledere. Kun i glimt kommer man ned under den grusomme ideologi, der var det 3. Riges grundsten. Men så er det til gengæld også så forfærdeligt, at det næsten ikke er til at være vidne til. Der er flere scener, der er så frygtelige, at man fristes til at se væk fra biograflærredet. Handlinger der virkeligt fandt sted og som når de bliver præsenteret på film, langt overgår de grusomste scener fra fiktionens verden. Derfor kan jeg stærkt anbefale at man skal forberede sig, og gøre op med sig selv, om man har lyst til at komme med en tur ned i førerbunkeren. Man skal i hvert fald være klar over, at der venter en stærk oplevelse i biografens mørke.
Menneskene og deres handlinger som skildres i DER UNTERGANG, virker til tider uvirkelige i deres forfærdelighed, og de gerninger som blev udført under 2. verdenskrig står da også stadigvæk som noget af det værste mennesker har gjort imod hinanden. Det skete dengang og det kan ske igen. Det er i hvert fald vigtigt at sandheden ikke bliver gemt væk i femtiden, og det er film som DER UNTERGANG med til at sørge for, at den ikke gør. Den ligger i høj grad op til debat og får tankerne hen på hvor tit og ofte vi mennesker gør hinanden ondt. Noget der er værd at tænke over i en tid hvor krige desværre præger dagens nyhedsoverskrifter over hele verden.
DER UNTERGANG er et Tysk mesterværk, og selvom der er fortalt mange historier om tyskerne under 2. verdenskrig, så skiller denne sig absolut ud, og den bliver svær at slå.

Titel: Der Untergang
Original Titel: Der Untergang