Diablo 3 (PC)

11. juli 2012 af Helle Perrier

Diablo 3 (PC) billede

Der er gået hele tolv år siden Diablo sidst fik tæv. Og hvor man dog ventet på at få lov til at uddele dæmoniske lussinger igen.

Der kan nok ikke nævnes mange computerspil, der har været ventet med så stor spænding som Diablo 3. Diablo 2 er stadig et spil, mange støver af og lige spiller igen, selv om det er en gammel svend. Derfor er det da også en tung arv, som en fortsættelse til sådan et forgudet spil, skal løfte. Gamere over hele verden sidder og forlanger nyt, nyt, nyt samtidig med at ånden fra de gamle spil skal bevares. Men nu er det her, Diablo 3, og kan det så leve op til de skyhøje forventninger?

Tristham hedder nu New Tristham og her ankommer vi i skikkelse af helten, der skal redde verden fra de gode gamle ”prime evils”, der er på spil igen. Man kan spille historien igennem som Barbarian, Demon Hunter, Witch, Monk og Wizard.
I vanlig stil er fortællingen delt ind i fire akter med stigende sværhedsgrad, og når de så er gennemført på normal sværhedsgrad, er der så tre yderligere sværhedsgrader: Nightmare, Hell og Inferno. Diablo 2 havde kun tre grader og med implementeringen af Inferno, en fjerde sværhedsgrad i Diablo 3, er det meningen at give spillet lidt mere holdbarhed, ved at udfordre spillere, der er kommet til tops i levelsystemet. Spilsystemet er det vanlige, man klikker med musen som en besat og bruger et par hotkeys, og så er der faktisk ikke mere at sige om det, andet end at det fungerer upåklageligt.

Alle de forskellige karakterer har nogle primære, sekundære samt defensive og offensive egenskaber. I takt med at man får basket monstrene ned stiger man i level og de højt værdsatte skillpoints kommer ind i spillet, og ens karakter får nye egenskaber. Her finder vi en stor ændring i forhold til Diablo 2. Hvor man før var låst i sine valg, når de var truffet, er der nu fri mulighed for at mikse og sætte sammen som man har lyst til og ikke mindst lave om.
Nogle vil nok mene, at det er helligbrøde, men det fungerer faktisk fint, selv om man ikke længere har behov for at lave flere karakterer af samme slags, da de jo nok ville ende med at blive ens. Det er nok noget, som mange spillere er dybt uenige om hvorvidt det er godt eller skidt.

Blizzard er kendt for at lave gennemførte og flotte spil, og grafisk skuffer Diablo 3 da heller ikke. Mellemsekvenserne er noget af det flotteste, der er set længe og skaber en utrolig stemning i hele spillet. Selve spillet lever dog ikke helt op til hvad der kunne forventes af et spil anno 2012 rent grafisk, men samlet set er det en gennemført, flot visuel oplevelse, at spille Diablo 3.

En kritik af det førnævnte system hvor skills kan omrokeres efter bedste evne, er som nævnt, at man får karakterer, der er ens fra spiller til spiller. Det eneste, der virkelig kan adskille dem, er det udstyr, de har på og nu kommer vi til den centrale del i Diablo – bytte, eller loot, som gamere ville kalde det. Loot, loot, loot grunden til at man gider spille det samme spil igen og igen. Nyt og bedre udstyr, så man for alvor kan pløje gennem Inferno og få mere nyt og bedre udstyr. Det kan være en plage at finde det helt rigtige loot, der kan bruges og det virker som om det kan findes lidt for tilfældigt. Burde jeg ikke få en superbelønning for at havde klasket en boss frem for at finde et fantastisk ubersværd i en tilfældig kasse? Det virker ubalanceret.
Blizzard annoncerede allerede inden spillet udkom, at der ville komme et auktionshus, hvor man kunne købe og sælge udstyr for rigtige penge. Det er for nylig blevet lanceret, og tiden vil vise om det var en god idé. Men som ganske normal spiller skal man nok ikke forvente at se pengene rulle ind på kontoen i stor stil.

Selve historien i Diablo 3 vil med garanti ikke tilfredsstille de inkarnerede fans, men man kan da glæde sig over et gensyn med Deckard Cain, Tyrael og ikke mindst Diablo. Diablo 3 er et spil, der både har glædet og skuffet mange. Man kunne måske heller ikke forvente, at spillet kunne leve op til det absurd, høje niveau der var lagt i ovnen til. Diablo 3 er et spil med mange vanvittigt gode ting og nogle få ups'er og fejl, der burde være rettet for længst. Man får et godt og på næsten alle punkter gennemført spil og en visuel oplevelse af rang, og har man mod forventning ikke allerede anskaffet sig spillet, kan man roligt gøre det, da det garanterer adskillige timers vanedannende spilletid. Sidst skal også nævnes lydsiden der er på gåsehudsniveau og helt fantastisk.

Titel: Diablo 3 (PC)
Original Titel: Diablo 3 (PC)
Premieredato: 15. maj 2012