Diary of a Wimpy Kid 3: Dog Days

20. juli 2014 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Diary of a Wimpy Kid 3: Dog Days billede

Direkte til Tv’et og direkte til glemmehylden

Succes på bogfronten er absolut ikke lighed med succes på filmfronten. Det har rigtig mange bøger-til-film måtte erkende, og Diary of a Wimpy Kid 3 lægger sig i rækken af ligegyldige og halvdårlige filmatiseringer. Det er nu tredje film baseret på Jeff Kinneys bøger om den nørdede og halvkiksede Greg Heffley. Jeg har ikke personlig set de to foregående film, hvilket heller ikke behøves, eftersom filmen sagtens kan ses som en selvstændig film.

Greg Heffley (Zachary Gordon, der mest minder om en drenget udgave af Charlotte Gainsbourg) er på vej på sommerferie efter at have afsluttet 7. klasse, og hvad er bedre end at tilbringe hele ferien på at spille computerspil. Desværre vil Gregs far (Steve Zahn) det anderledes, og Greg må derfor lyve over for sin far, om at han har fået et job. I stedet bruger han nu tid på hans falske job sammen med sin bedste ven Rowley (Robert Capron), og her har han også mulighed for at score hans store kærlighed Holly (Peyton List). Der er nok at holde styr på for Greg, og sommerferien bliver bestemt ikke, som han havde regnet med.

Min største anke ved denne film er, at det virker som om, at man har forsøgt at presse +200 sider ind i en film med en spilletid på 90 min. Derfor forsøger filmen at udspille så mange ting som muligt, og de mange små historier og de mange bipersoner formår ikke på noget tidspunkt at spille sammen på en tilfredsstillende måde. Derfor kommer filmen også mest til at virke som et afsnit af en ungdomsserie på Disney Channel eller noget lignende. I dette tilfælde er det Fox Channel som viser filmen, og børn i 8-12 års alderen vil sikkert være ganske underholdt af filmen, men for ældre børn og voksne er filmen simpelthen for tam. Forskrækkede USA er så bange for at forarge det mindste, hvilket bare skinner tydeligt igennem i de uskyldige jokes og morsomheder som filmen prøver at opstille. De tør ikke en gang vise et billede af en hundelort, og når tonen er sat på den måde, så er der bare ikke meget at komme efter for den ældre generation. Det undrer mig desuden at en respektabel og dygtig skuespiller som Steve Zahn ønsker at fornedre sig til sådan en film, men han har muligvis skrevet kontrakt for alle filmene, eller også regnede han bare med at filmene ville få større succes.

Diary of a Wimpy Kid 3 er og bliver en børnefilm som hverken stimulerer ens intellekt eller spændingsniveau. Yngre børn vil nok være underholdt, men for andre er filmen simpelthen for kedelig og for rodet. Indtil videre er der udkommet 8 bøger om Greg Heffley og hans liv, og denne film er nok derfor heller ikke det sidste vi ser til ”the wimpy kid” på film. Desværre.

Ekstramateriale
Blu Ray udgaven af Diary of a Wimpy Kid 3: Dog Days følgende indslag: Deleted Scenes with Optional Commentary by Director David Bowers, Class Clown og Gag Reel. En lille men ok omgang ekstramateriale.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: Diary of a Wimpy Kid 3: Dog Days
Original Titel: Diary of a Wimpy Kid: Dog Dyas