Streaming anmeldelse

Diary Of A Wimpy Kid Christmas: Cabin Fever (Disney+)

8. december 2023 af Jesper Poulsen

Diary Of A Wimpy Kid Christmas: Cabin Fever (Disney+) billede

Julen er ikke en rolig tid for Greg og familien. På godt en time kan du se om Greg har held med at styre uden de sædvanlige benspænd, der har det med at opsøge den frygtsomme knægt.

Greg Heffley er tilbage. Du kender ham sikkert også som Wimpy Kid, som i et andet “medie” kan nærstuderes i dagbogsform. Denne animationsfilm er den tredje i rækken af Wimpy Kid-udgivelser, efter at den populære bogserie også havde en lang række almindelige spillefilm at give sig i kast med. Ens for de animerede udgaver er, at de udkommer op til jul og denne er ingen undtagelse. Den handler endda om jul…

Greg har nået en alder, hvor han kan se, at ældre børns julegaver bliver mere og mere kedelige. Storebror Rodrick fik i hvert fald underbukser sidste jul. Måske er han snart ved at stå foran samme ubehagelige tendens? Derfor satser han hele butikken og ønsker sig en spillekonsol af de helt store. Det kunne jo blive sidste jul med gode gaver. Bekymringen desangående bliver afløst af andre bekymringer, for i Gregs familie er der næsten aldrig stilstand. Lillebror Manny, den føromtalte storebror samt mor og far og bedstevennen Rowley har altid “held” med at få mere eller mindre kaos til at opstå ud af ingenting. Julen går ej heller ram forbi. Snart er Greg nemlig dusør-efterlyst i hele byen og tilmed driver en alfebamse gæk med Gregs tanker. Ikke nok med det, så sner hele familien inde - uden chance for at slippe bare en smule for hinanden. Vil det lykkes at få alt bragt i orden, så det kan blive ægte jul?

Omdannet til noget der ligner vingummifigurer, så kan både børn og voksne følge med i Gregs mange skøre løjer. Er du fan af Jeff Kinneys bogserie, så går du næppe skuffet herfra. Det sjove er, at når figurerne får flashbacks eller tanker, så ser vi den klassiske streg fra bøgerne som en lille homage til sit ophav. På den måde er alt ved det gamle og så alligevel ikke. Hovedrolleindehaverens stemme er denne gang byttet fra Brady Noon til Wesley Kimmel i originalsprogsporet. Ikke at det ændrer noget til den negative side, for Greg lyder præcis lige så panisk, overgearet, fjollet og kikset som altid.

Filmens længde er også til at have med at gøre. Lige godt en times gak er det blevet til, og det er en ganske passende varighed. Særligt da man ikke skal bruge tid på at introducere flokken. Det er bare pedalen i bund fra start. En velegnet lille sag til julehyggen. Jeg anbefaler dog, at man ser de to foregående film først for at få det store billede med. Isoleret set er der dog ingen tvivl om, at Cabin Fever er en munter og veldrejet tredje installation i serien.

Titel: Diary Of A Wimpy Kid Christmas: Cabin Fever (Disney+)
Original Titel: Diary Of A Wimpy Kid Christmas: Cabin Fever
Premieredato: 8. december 2023