Dirty Pretty Things

29. april 2008 af Jesper Skovlund

Dirty Pretty Things billede

Sort humor - og mennesker der med stor naivitet kæmper for overlevelse

Engelske Stephen Frears produktion er efterhånden omfattende, og af en imponerende spændvidde og kvalitet – tænk blot på ”Gumshoe” (1971), ”Mit Smukke Vaskeri” (1985), ”Farlige Forbindelser” (1988), og ”The Queen” (2006). Frears er et eksempel på, at man udmærket kan være en fremragende instruktør, ja en auteur og så benytte en professionel manuskriptforfatter. Således også med ”Dirty Pretty Things” (2003), hvor manuskriptforfatter Steven Knight har gjort et stort arbejde. Filmen lever således bla højt på et fremragende plot. Tilsæt hertil en samling velinstruerede skuespillere – der sammen med instruktøren har fin sans for manuskriptets detaljer og tone. Ja, så har man rigtig filmkunst.

Okwe (Chiwetel Ejiofor) arbejder illegalt i London som taxachauffør og hotelportier. Han sover stort set ikke. Når han endelig tager et hvil, sker det på tyrkiske Senays (Audrey Tautou) sofa, når hun ikke er hjemme. Også hun arbejder illegalt – på samme hotel som Okwe. Her er lagt op til en krads beskrivelse af illegale indvandreres miserable liv i London. Bedre bliver det ikke, da Okwe renser et tilstoppet toilet på et hotelværelse og pludselig står med et menneskehjerte i hænderne. Og dog, for med dette originale greb – et menneskehjerte i et toilet! – blander manuskriptforfatter Steven Knight realismen op med symbolisme og en god portion sort humor. Den blanding holder filmen ud. Så på trods af de illegales store udsathed oprulles lige så sikkert et ”illegalt” sammenhold som på mest overraskende vis får det sidste ord. Undervejs kommer vi således til at holde af de skæve eksistenser omkring Okwe og Senay, ikke mindst dørmanden Ivan, der spilles af en af vores egne yndlings.indvandrere (!), Zlatko Buric. Men også luderen Juliette (Sophie Okonedo) er ubetalelig, om jeg så må sige, når det gælder.

Den sorte humor holder ikke alene de grumme realiteter stangen, således at hverken personerne eller vi privilegerede tilskuere oversvømmes af depression, men bliver også tegn på fastliggernes, altså vores groteske liv. Derved overbeviser filmen om, at disse mennesker trods alt overlever pga en ubændig tro på et bedre liv. Kom ikke her og tal om ofre; de er sandelig så meget mere – bla. meget stærke.

I øvrigt er det velgørende for en gangs skyld ikke at blive konfronteret med islamisk fundamentalisme og terror. Her møder vi først og fremmest mennesker der med stor naivitet kæmper for overlevelse – på den gode måde om jeg så må sige. Læg mærke til de fine hip til den indvandrer der i bar integrationsiver vil overgive sig til konform og ret ligegyldig sekularisme - ´drik alkohol og spis gris, for fanden!´.

Ekstramaterialet på DVD-en består af: Trailer, soundbites og B-roll. B-roll-en viser ganske kort nogle groft redigerede baggrundoptagelser fra et par optagelsessessioner. Soundbitesne er meget korte interviews med Chiwetel Ejifur, Audrey Tautou, Stephen Frears, Sophie Okonedo, Steve Knight, Sergi Lopez (karakteren Sneaky) og Paul Smith (producer). Der er måske ikke mange spændende oplysninger, men man får indtryk af at historien var vigtig for dem at fortælle.

Sandrew Metronome.

Titel: Dirty Pretty Things
Original Titel: Dirty Pretty Things