Doctor Strange in the Multiverse of Madness

4. maj 2022 af Maria Bjerregaard

Doctor Strange in the Multiverse of Madness billede

Doctor Stranges efterfølger byder på Marvels hidtil mest dystre, mørke og voldsomme kapitel i superhelte-universet.

Superheltefilm er i den grad populære for tiden. Ellers rettere sagt, det har de været igennem mange år, men da Marvel startede sin satsning med ”Iron Man” tilbage i 2008, viste det sig at være en kæmpe milliard franchise igennem de seneste knapt 15 år. Det er medført diverse tv-serier, spin-offs og ikke mindst filmene. De fleste film har være så populære, så de nu også får en. Dette er naturligvis også gældende for ”Doctor Strange” fra 2016, der også var en kæmpe succes.

Filmen starter et par få måneder efter begivenhederne i ”Spiderman: No Way Home”. Doctor Strange ( Benedict Cumberbatch) har fået kendskab til multiuniverset, og bliver nød til at hjælpe den unge pige, America ( Xochitl Gomez), der kan springe igennem universerne, men ikke kan styre sine kræfter. Der er dog onde dæmoner, der meget gerne vil have fat i Americas kræfter og fuldføre det onde arbejde.

Benedict Cumberbatch er tilbage i rollen som Doctor Strange, og det er som altid den ren fornøjelse. Selvom han muligvis har tonet ned for arrogancen og humoren, får har stadig skabt et godt portræt af den stærke troldmand. I rollen som Scarlet Witch møder vi Elizabeth Olsen, som har spillet rollen igennem mange år. Efter successen med tv-serien “WandaVision” er det en ny vej for den elskede superheltinde – hvilket klæder Marvel-universet godt. Det er en fordel, at Marvel også kan vise forskellige nuancer i deres superhelte, og at alt ikke er sort og hvidt. Dette gør også, at Scarlet Witch får de mest rørende scener, hvor selverkendelsen spiller en stor rolle.

Der er dog noget, der er lidt anderledes ved denne Marvel film. Filmen er utrolig dyster – meget mere mørk og skræmmende end vi kender det fra tidligere superheltefilm. Instruktøren Sam Raimi, som tidligere har stået bag den første Spider-man franchise, har gået langt over de normale Marvel standarder, og nogle af scenerne er decideret ubehagelige for det yngre publikum. Sam Raimi har også formået at skabe et visuelt flot billede med kameravinkler igennem mange forskellige universer. Det er meget utrolig smukt og visuelt imponerende.

Dog falder filmen også indenfor de samme klichéer som de tidligere Marvel film med den forudsigelige dialog, CGI-kampe og et lidt halvsløjt plot. Det er ærgerligt, at Doctor Strange ikke har flere kække bemærkninger og arrogante kommentarer, da det er en del af karakterernes charme. Der er dog stadig få momenter – især imellem Doctor Strange og den altid trofaste Wong. Og så er der naturligvis også overraskelser i vente i forhold til diverse cameos.

”Doctor Strange in the Multiverse of Madness” er et nyt dystret og mørkt kapitel i Marvel universet. Benedict Cumberbatch er fortsat god i rollen som den flabede troldmand, og får god hjælp fra Elizabeth Olsen. Filmen leverer på det visuelle plan, selvom plottet og dialogen halter hen af vejen. Hvis man er ægte Marvel fan, vil man dog føle sig godt tilfreds.

Titel: Doctor Strange in the Multiverse of Madness
Original Titel: Doctor Strange in the Multiverse of Madness
Premieredato: 4. maj 2022