Don Jon

7. november 2013 af Rasmus Legene

Don Jon billede

Hvad er en sund attitude til porno, og hvor meget er for meget?

Jon (Joseph Gordon-Levitt) forstår at score damer. Ifølge hans venner har han en 100 procent success rate. Hver gang de er i byen, har han en ny pige med hjem. På trods af dette føler Jon, at porno giver ham noget som almindelig sex ikke gør. Derfor tænker Jon at han skal forsøge sig med et rigtigt forhold og indleder sådan et med den skønne Barbara.

Filmen er ikke nødvendigvis fyldt med overraskelser, men den er også langt fra forudsigelig. Det viser sig at Barbara og Jon måske ikke er et perfekt par, og måske er Jons problem med sex ikke bare forbundet med hvor længe han har kendt en kvinde.

Don Jon er et persondrama om Jon og Jons forhold til seksualitet, både med andre mennesker og med sig selv. Der er træk fra romantiske komedier i den, ikke mindst i Jons forsøg på at finde den rette, men i sidste ende handler den mere om at finde sig selv. På sin vej til at fortælle om hvordan Jon bliver et rigtigt menneske (han er unægteligt en smule karikeret til at starte med), når vi forbi en række emner der omhandler mennesker og seksualitet. Der er en yderst herlig sammenligning mellem det forvrængede verdenssyn i moderne porno og det forvrængede verdenssyn i generiske romantiske komedier. Ifølge Jon (og muligvis Joseph Gordon-Levitt selv) præsenterer de begge et dybt forvrænget billede af hvad kærlighed, ægteskab og sex skal indeholde for begge parter i et forhold.

Filmen er stilsikker i hvad den vil. Den forstår at præsentere sin hovedperson, både visuelt og narrativt, og det bliver hurtigt at forstå, at hans verden måske ikke er helt så perfekt, som han bilder sig selv ind. Filmen er også god til ikke at glemme sine biroller. De drukner aldrig hovedfortællingen med unødige detaljer, men de har alle øjeblikke, der giver indblik i, hvem de er.

Hvis der skal kritiseres noget ved filmen, er det hvor hurtigt situationen bliver løst. Når først Jon indser, at han har en pornoafhængighed, der påvirker hans attitude til verden, bliver det hele meget pludseligt meget bedre. Filmen gør det klart, at dette på ingen måde er en afsluttet historie, men det hele virker så positivt, at det er svært ikke at tolke det sådan.

Don Jon er en sjov film, med en interessant tilgang til nogle sjældent berørte emner. Den er fyldt med sjove indslag, både i dialogen og i den visuelle præsentation. Den har velskrevet dialog mellem nuancerede individer og en visuel stil, der passer godt til fortællingen. Det er en film, der forstår at balancere et budskab, en stil, spændende personer og humor på en fantastisk måde og den kan ikke anbefales nok.

Titel: Don Jon
Original Titel: Don Jon
Premieredato: 7. november 2013