Downton Abbey sæson 2 + Christmas Special

9. juli 2012 af Helle Perrier

Downton Abbey sæson 2 + Christmas Special billede

Anden sæson af det fantastiske drama om en britisk adelsfamilie byder på endnu mere eminent underholdning

Det er befriende, at der stadig bliver lavet sådan noget som Downton Abbey. Et kostumedrama med en stor fed streg under drama. Den engelske lavadel har ofte leveret inspiration til såvel litteratur som film. Først og fremmest nok fordi det er et ubøjeligt hierarki pakket ind i karakteristisk britisk væremåde. Downton Abbey er ikke nogen undtagelse fra reglen. Anmelderroserne regnede ned over den første sæson og det også med god grund. Serien er absolut tro mod genren, den er velproduceret, godt castet og har et eminent manuskript. Hvis man er til historiske dramaer og til britisk tv, så skal man ikke snyde sig selv for Downton Abbey.

I den første sæson, der starter med forliset af Titanic og slutter med udbruddet af første verdenskrig møder vi familien Crawley. Robert Crawley er jarl af Grantham. Han har tre døtre, og da den nærmeste mandlige slægtning går ned med Titanic, skal man pludselig ud for at finde den næste i rækken, der kan overtage godset og de mange penge, som lady Crawley har bragt med ind i det, da hun i sin tid giftede sig med Robert. De tre døtre kan ikke få noget af den fremtidige arv, men det kan den unge advokat Matthew Crawley, der er en fjern fætter og pludselig arvingen til hele herligheden. Et gods som Downton Abbey har naturligvis også en hær af tjenestefolk. Her hersker i den grad hierakiet også. Butleren Carson styrer slagets gang, mens jarlens nye kammertjener, Bates sætter sindene i kog og sladder og intrige er en del af dagligdagen.

I sæson to er krigen godt i gang med at rasere Europa. Tre af mændene er i krig: Matthew Crawley og de to tjenere Mason og Barrow.
Hjemme i Downton Abbey mærkes krigen tydeligt. Der er mangel på mandskab og Lord Crawley går rundt i sin uniform og er dybt frustreret over ikke at kunne deltage ved fronten. Der bliver vendt op og ned på mange ting, blandt andet er der slet ikke plads på byens hospital til alle de sårede, og selveste Downton Abbey bliver indvaderet af sårede tropper, der trænger til pleje.
Bates har problemer med sin ekskone, der smider grus i maskineriet på en spirende romance mellem ham og Anna. Den yngste af Lord Crawleys døtre forelsker sig i den nye chauffør, der går rundt med nye, farlige, socialistiske tanker. Lady Mary, der i første sæson afviste et forhold med Matthew, selv om det ville sikre, at pengene og Downton Abbey blev blandt Lord Crawleys børn, er måske kommet på bedre tanker, men Matthew er i mellemtiden blevet forlovet.
Anden sæson byder naturligvis også på nye konflikter mellem de to matriarker Violet og Isobel.

Christmas Special består af et enkelt afsnit, der foregår i slutningen af 1919 og starten på 20'erne.

Downton Abbey har det hele i forhold til et tidstypisk, britisk drama. Serien er skrevet af Julian Fellowes. Det var ham, der stod bag manuskriptet til en film i samme genre, Gosford Park, der indbragte ham en fortjent Oscar. Han forstår virkelig at fremstille miljøet så man får et rigtig godt indblik i livet på et gods. Han kan også skabe karakterer, der nuancerer hele det hierakiske system uden at det bliver alt for stereotypt. Det er ikke nødvendigvis dem der er på toppen af kransekagen der er de mest usympatiske, bare fordi de har penge og magt.

Downton Abbey indbyder til mange timers formidabel underholdning og man bør ikke gå glip af en chance for at se et velkonstrueret historisk drama, der underholder fra start til slut. Til sidst skal Maggie Smith naturligvis nævnes som det altopslugende britiske tornado af en matriark, Violet Crawley. Hun er ganske enkelt genial.
Heldigvis er der en tredje sæson på vej.

Ekstramaterialet er rigtig godt og informativt med en mulighed for en uddybende tur bag kulissen.

Universal Pictures.