Drageløberen

25. januar 2008 af Torsten Laksafoss Holbek

Drageløberen billede

”There is a way to be good again”. Venskab, forræderi og muligheden for at rode bod på fortidens synder.

Under den årlige dragekonkurrence, hvor Kabuls raske drenge dyster på livet løs, introduceres venskabet mellem Amir og Hassan. Amir tilhører overklassen. Hassan er søn af familiens tjener, og udfører de huslige pligter i hjemmet. På trods af standsforskellen er venskabet mellem de to drenge stærkt og de spenderer fritiden sammen. Men som så ofte i den slags episke fortællinger må der være et vendepunkt. Idyllen skal brydes og bliver det også eftertrykkeligt. Amir længes efter anerkendelse fra faren, der savner de tegn på mod og handlekraft, som Hassan besidder, men da hans mod endelig sættes på en afgørende prøve svigter han. Hassan udsættes for et ydmygende overgreb, mens Amir lamslået ser til i skjul uden at gribe ind. Hændelsen får altødelæggende konsekvenser for deres venskab. Skyldfølelsen vokser i Amir og det bliver uudholdeligt for ham at være i selskab med Hassan, der ikke forstår hvorfor hans bedste ven pludselig undgår hans selskab. Da Sovjet invaderer landet, tvinges Amir og faren på flugt og ad omveje ender de i USA, hvor Amir vokser op. Men skylden har ikke forladt ham og det er som om Amir ikke rigtig kan glædes over noget længere. Da han en dag får et opkald fra en gammel ven af familien med en mulighed om at vende tilbage og rette op på fortidens fejl, er han ikke i tvivl om hvad han må gøre.

Instruktøren Marc Forster formår at forvandle Khaled Hosseinis bestseller-roman til en dynamisk film, der bibeholder det episke aspekt af fortællingen. Den første hoveddel af filmen der er centreret om drengenes opvækst i Kabul effektueres på blændende vis. Miljøskildringen er uhyre effektiv og kameraføringen og billederne af 1970ernes Kabul er sublime. Krigen mod russerne og Talebans magtovertagelse forekommer som elementer fra en anden verden og forfatterens hyldest til Afghanistan skinner igennem. Der er tale om en storslået og flot produktion.

For at ramme dialekten så præcist som muligt og opnå en realistisk karakterskildring fandt filmholdet de to drenge under casting-sessioner i Kabul. Det er en ekstra styrke at filmen er optaget på originalsproget. Det er drengenes første roller og de leverer en medlevende indsats og navnlig Hassan brænder igennem skærmen. Amirs følelse af skyld og svigt er ligeledes sikkert fremstillet. Uheldigvis for de to drenge har enkelte af scenerne virket yderst stødende i hjemlandet, hvilket har resulteret i at de er blevet evakueret fra landet og i øjeblikket opholder sig i Emiraterne.

Filmen starter på efterhånden klassisk vis i nuet, med en igangsættende handling, der åbner for et forklarende flashback, som udgør hoveddelen af filmen. Det er en episk fortælling med en klassisk struktur. Der spiller på velkendte tangenter. De løse ender samles og man fristes til at tale om skabelon, men i dette tilfælde er den sikre stilføring en styrke og historiens åbenlyse potentiale forløses fint i filmisk forstand.

Drageløberen er en medlevende fortælling om en dårlig samvittighed der kommer til at præge et liv og budskabet er enkelt: det er aldrig for sent at rode bod på fortidens synder.

Titel: Drageløberen
Original Titel: The Kite Runner