Dragon - The Bruce Lee Story C.E. (2DVD)

26. november 2006 af Michael Panduro

Dragon - The Bruce Lee Story C.E. (2DVD) billede

Svær film at holde af, haltende teknisk udgivelse, men masser af bonusmateriale

Instruktør Rob Cohen balancerede på et knivsæg, da han i 1993 besluttede at filmatisere legendariske Bruce Lees liv og levned. Filmen balancerer ligeledes mellem en seriøs levnedsskildring der beretter om diskrimination, viljestyrke og et helt igennem unikt menneske og en fjollet kampsportsfilm der bruger alle undskyldninger for at iscenesætte den næste nævekamp.

Det er lidt irriterende at Cohens film er så opsat på at være action når det ville være mindst lige så interessant at gå i dybden med nogle af de sociale og filosofiske overvejelser Lee gjorde sig og som kun overfladisk berøres i filmen. Det er ligeledes irriterende at Universal, når nu de har gjort sig ulejligheden at samle en interessant bunke ekstramateriale og udgiver filmen som dobbelt-DVD, så samtidig ikke har gjort sig den mindste smule umage med selve filmen. På de to DVDer bydes der på mængder af interessant bonusmateriale - noget set før (det meste er hentet fra filmens gamle laserdisc) andet helt nyt - der dækker mange aspekter af Bruce Lees liv. Det er interessant og gør udgivelsen spændende. Men hvorfor i hede, hule helvede har man så ikke rørt filmen!? Billedet er grynet og ikke engang anamorfisk. Lydsiden er kedelig og flad. Filmen er fuldstændig magen til den sløje DVD-udgave der hele tiden ar været på det danske marked, selv menuerne er de samme kiksede rubrikker der kendetegner den allerførste generation af DVD-film.

Det er svært for mig at se bort fra særheden i Universals udgivelse, der jo i bund og grund bare er en ekstra disc klistret på en i forvejen ikke alt for heldig udgivelse. Men filmen er såmænd underholdende nok. Jason Scott Lee virker som det perfekte valg som Bruce til trods for at hans fysik ikke er helt ens. Men ligesom filmen gør det som helhed, så virker det som om at alle har troet Bruce Lees private person var 100% identisk med hans filmpersonligheder. Han opfører sig ens hvadenten han er foran eller bag kameraet og han kommer i lige så mange slagsmål i privaten som på film. Det er lidt dumt og ærlig talt en smule frustrerende, når man tænker på de mere seriøse og mere interessante problemstillinger der kunne være taget op (Bruce Lees stridigheder med både kinesiske traditionalister og amerikansk småsind er ikke særlig nuanceret fremlagt) - for ikke at snakke om mandens grundige filosofiske overvejelser.

Som Bruce Lee fan vil man enten syntes det er fedt at Rob Cohen har forsøgt at lave en ny Bruce Lee-film, eller også vil man blive irriteret over filmens manglende seriøsitet i forhold til sit emne. Tager man første standpunkt er "Dragon" en udmærket underholdende film, dog bestemt ikke med noget nyt at byde på. Tager man det andet er filmen bare drønirriterende. Og ligegyldigt hvad, så vil man blive irriteret over Universals udgivelse, der dels indeholder masser af interessant bonusmateriale, dels byder på en film der ligner et gammelt VHS-bånd.

Universal
Pictures
.