Drengen der ville gøre det umulige (DVD)

20. oktober 2003 af Claus Larsen

Drengen der ville gøre det umulige (DVD) billede

En sjælden dansk animationsfilm. Vi er i verdensklasse

Drengen der ville gøre det umulige blev af undertegnede tildelt hele 5 stjerner ved biografpremieren i foråret. Nu kan man købe den på DVD og det vil ikke være spild for nogen børnefamilier.
Historien ganske kort. En isbjørnepar stjæler et menneskebarn efter at have mistet deres egen unge ved fødselen. Drengen vokser op som bjørn, men fanges til sidst af sine artsfæller. Drengen kan dog ikke benægte sin sociale arv og tager ud i naturen for at udleve sit bjørneinstinkt og til sidst også sin bjørnenautur. Det er under ingen omstændigheder en behagelig historie. Men ikke desto mindre er den ganske lærerig og fantastisk betagende. Og de helt igennem suverænt smukke Grønlandsstreger falder ikke sammen i TV-format.
Ved Børnefilmfestivalen i Berlin fik prisen en speciel mention pris ganske fortjent, og måske er der flere priser i vente for filmen. I hvert fald tør jeg godt på nuværende tidspunkt sige, at den har opnået klassikerstatus. I biografen valgte også 62000 at se filmen, hvilket er fine tal for en dansk animationsfilm i børnehøjde, hvor det kunstneriske har været i højsædet fremfor netop billetindtægterne.
Køber man DVD’en får man ganske god kvalitet for prisen. Der er en underholdende og meget spændende film om tilblivelsen af filmen, hvilket i tilfælde af animationsfilm altid synes at være bjergtagende. Det tager jo flere år, at tegne sig igennem 75 minutters film.. Desuden er der materiale til DVD-Rom på PC’eren, hvpr man kan tegne og lære ting om Grønland, hvor der for øvrigt hverken findes ulve eller ravne, men det blæser vi på i fantasien. Ekstra materialet er til 4 stjerner. Og skulle man mangle en god undskyldning for at købe eller leje filmen, så må Tommy Kenters fuglestemme til ravnen være den bedste undskyldning. Læs en mere dybdegående anmeldelse af filmen fra undertegnedes biografbesøg i foråret. Karakteren er stadig den samme. 5 stjerner fra en ny fan.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox.

Læs mere her.

Titel: Drengen der ville gøre det umulige