Drengen Der Ville Være Bjørn

2. maj 2012 af Jesper Poulsen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Drengen Der Ville Være Bjørn billede

Genudgivelse af en sand klassiker

Hvor bliver man dog stolt af at være dansker, når man ser en tegnefilm som "Drengen Der Ville Være Bjørn". Jannik Hastrup (Cirkelines far) leverede med ”Drengen Der Ville Gøre Det Umulige”, for snart 10 år siden, en nyskabende og ganske sørgmodig tegnet fortælling om en ung grønlænderdrengs mærkværdige opvækst blandt isbjørne. Den genudgives nu under nyt navn. Det er nok en god idé at have lommetørklædet klar ved sin side, for det er aldeles befriende at vi ikke blot skal have smil og humor på læben om og om igen. Vi følger en isbjørnehun som er tynget af sorg, da hendes nedkomst ender med en dødfødsel. Isbjørnehannen forsøger at lindre hunnens smerte, ved at stjæle et nyfødt menneskebarn hos en primitiv fangerfamilie og lade dette erstatte den dødfødte unge. Vi følger drengens opdragelse blandt bjørnene samt kontrasten hos fangerfamilien, som desperat kæmper for at finde deres forsvundne søn. "Drengen Der Ville Gøre Det Umulige" har alt hvad hjertet kan begære og som voksen beskuer er der i allerhøjeste grad grund til at se med. Dette er ikke blot en film som man skal se til glæde for børnene, for den rummer et hav af dyberegående aspekter som rammer lige i hjertet.

Drengen vokser sig med tiden stor og stærk og sættes på mange prøvelser undervejs. Ikke mindst gennem hans isbjørnetræning, hvor han skal lære at skaffe mad og kunne beskytte sig mod vildmarkens fjender. "Heldigvis" får han hjælp af en kluntet ravn, som nærmest optræder som en tro væbner. Den storskrydende men til tider også underdanigt, bortforklarende vingebasker sørger på bedste vis for en god gang stand-up, blandt andet via Tommy Kenters unikke stemmeføring. Men i sidste ende er det nu alvoren som er i højsædet i filmen. I bedste grønlandske rite-stil står drengen pludselig overfor Ånden i Fjeldet, som stiller ham overfor 3 umenneskelige prøver - inden fortiden indhenter vores hovedperson. Se filmen og så se den lige igen...

Om man decideret på samme plan kan tale om kameraføring i tegnefilm, skal være usagt. Men Hastrup bryder med stilen og smæder flere tekniske elementer og tegnede genrer i én og samme film. Scenen med vandspejling, drabet på isbjørnemoren og den skærende undersøgelse af fangerhytten er så afgjort i topklasse. Samtidig er underlægningsmusikken helt i top; mere sørgeligt kan man næsten ikke få det! Dertil kommer det flotte ensemble af danske skuespillere, udover Tommy Kenter, som har lagt stemmer til: Otto Brandenburg, Lisbet Dahl, Paprika Steen, Jesper Klein, Sidse Babett Knudsen, Ellen Hillingsø, Claus Ryskjær og desværre en lidt kedelig Thomas Bo Larsen.

Billedet er knivskarpt og lyden er også svær at sætte en finger på, så sammenholdt med de ovenstående roser og filmens dillematiske handling, får man her noget nær den perfekte oplevelse i det tegnede univers. Åh, det er skønt at være dansker!

DVD'ens ekstra materiale i i klar børnehøjde. Vil man lige kigge filmens teaser og trailer over skulderen, så får man et gensyn med legendariske Cirkeline som kan fortælle at der er kommet en ny tegnefilm der foregår på Grønland (dog stadig kaldet Drengen Der Ville Gøre Det Umulige). Højdepunktet er dog den 18 minutter lange bag-om-kameraet-dokumentar. Hvorfor vi skal snydes for Martin Brygmanns titelsang samt DVD-rom featuretterne fra den gamle udgivelse, er mig en gåde. Når man genudgiver film, er det da som regel med øje for at der er sket en udvikling. Men det er altså ikke nok til at fjerne helhedsindtrykket. Filmen har ikke ændret sig, og den er i min optik noget af det ypperste som vi har bedrevet herhjemme rent tegnefilmsmæssigt.

Another World Entertainment

Titel: Drengen Der Ville Være Bjørn
Original Titel: Drengen Der Ville Være Bjørn