Drengerøve

17. april 2012 af David Lund

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Drengerøve billede

I bunden af Adam Sandlers i forvejen tvivlsomme repertoire.

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal sige eller mene om Adam Sandler. Manden der medvirkede i fantastiske tidløse komedier som ”Billy Madison” og ”Happy Gilmore”, velfungerende romantiske film som ”The Wedding Singer” og ”50 First Dates” og fantastiske dramaer som ”Punch-Drunk Love” og ”Funny People” har skam talent, selvom over halvdelen af hans film siger det modsatte. Ligeså fremragende en indlevelse og komisk timing han viser i den ene film, ligeså bundelendig, irriterende og øretæveindbydende er han i den næste.

Med ”Drengerøve” skulle en af Sandlers største ønsker efter sigende være gået i opfyldelse. Sandler har igennem mange år prøvet at få realiseret filmen her, som han naturligvis selv har hovedrollen i, men også selv har produceret og skrevet. Han ville samle en række komikere, og sætte dem på et nostalgitrip ved at slippe dem løs på en sommerferie. Umiddelbart lyder det jo som en af de bedre Sandler film, når han nu sådan brænder efter projektet, men desværre falder filmen i præcis den modsatte grøft. Humoren er flad, filmen er overlang og den sidste halve time er så oversentimental, at selv Danielle Steel må sige fra. Det hjælper ikke, at filmen emmer af potentiale til fremragende vittigheder og en lun tone, men på ingen måde udnytter potentialet, og dermed blot ender som en film der fejler på alle leder og kanter. Det er faktisk synd.

Sandler har samlet Kevin James, Chris Rock, David Spade og naturligvis Rob Schneider i en gruppe af drengerøve, men naturligvis har disse også kærester og koner, så Salma Hayek og Maria Bello har også fået centrale roller. Castet alene har lokket en masse i biografen, og ”Drengerøve” er også en af Sandlers allerstørste succeser, og tro det eller lad være, men hans film er stort set alle gigantiske hits i hjemlandet. Derfor er der naturligvis også en fortsættelse på vej, men den har skam haft sine problemer allerede. Det er endnu ikke sikkert, at alle vender tilbage til fortsættelsen, men tilføjelsen af Taylor Lautner har ikke ligefrem fået mine forventninger i vejret. ”Drengerøve” er i forvejen en film, der på trods af sin succes, må have haft enorme problemer med at finde en målgruppe, da den rammer ved siden af mht. alt. Humoren er modstridende med temaet, romantikken er modstridende med temaet og moralen er modstridende med sentimentaliteten – dermed er filmen døbt dyb skizofren. At Sandler kan ramme så meget ved siden af, er set utallige ganske før, og mandens fortsatte arbejde med instruktøren Dennis Dugan bør ophæves snarest muligt. Det startede ellers så fint, men gik langsomt ned af bakke derfra, og jeg tror mest, det er fordi, at Dugan giver Sandler frie tøjler. Ligegyldig hvad kan du sagtens skippe ”Drengerøve”, og Dugan og Sandlers næste samarbejde i ”Jack & Jill” har resulteret i et rekordantal af Razzie-priser (det modsatte af Oscars). Hvor de tager hen herfra, må guderne vide, men hvis kurven fortsætter, bliver deres næste film muligvis en der er så forfærdelig, at folks hoveder eksploderer halvvejs igennem.

Billede & Lyd – 3/6

Af en så stor Hollywood-produktion at være, bør blu-ray resultatet være bedre. Billedet svinger enormt i kvalitet fra det helt skarpe til det meget grynede. Farverne er nærmest konsekvent overeksponerede, og giver filmen et vammelt look. Tilsæt et lydbillede der ganske vist går rent igennem, men mangler tyngde og detaljer, og resultatet kan højst kaldes middelmådigt. Desværre.

Ekstramateriale – 3/6

Kommentarsporet med Dennis Dugan kan let og elegant springes over. Fint nok at det er med, men jeg har sjældent kedet mig så meget. Manden har ikke meget at sige om sin film, og dette beviser vel blot min teori om, at Sandler har al magten i hans film nu til dags. Dernæst er der en række featuretter, der hovedsageligt byder på lidt rygklapperi, selvom det da er en del mere interessant end kommentarsporet, er der stadig lang vej til definitionen af ordet ”relevant”. Bøfferne er faktisk til tider ganske morsomme, og fremprovokerer da flere smil på læben end selve filmen, og programmet ”Line-O-Rama” hvor komikerne får lov at improvisere, giver et fint indblik i komisk timing, talent og hvordan vittigheder skabes.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sony

Titel: Drengerøve
Original Titel: Grown-Ups