Dum og dummere 2

27. november 2014 af Stine Grønborg Sandvej

Dum og dummere 2 billede

Dum og dummere 2 er sjov, men når ikke samme niveau som i succesen fra 1994

Harry og Lloyd er dumme. Ufatteligt dumme, faktisk. Hvem husker ikke toilet-scenen fra den første film fra 1994, hvor Harry (Jeff Daniels) opdager at familien Swansons toilet er i uorden, efter at han i et øjebliks panik-diarré har overskidt det totalt? Eller Lloyd (Jim Carry), som efter at have set et gammelt avisudklip fra 1969, glædestrålende råber; ”We’ve landed on the moon!” Det er episoder som disse - og mange andre - som gør Dum og dummere til en tidløs klassiker inden for komediegenren, og spørgsmålet er nu, om 2’eren kan følge trop.

I Dum og dummere 2 er Harry og Lloyd blevet ældre men bestemt ikke visere. I de 20 år der er gået siden vi sidst så vennerne i aktion, har Harry passet Lloyd, som i spøg har faket et mentalt sammenbrud. Lloyd vælger dog at træde ud af sine mange års rolle som psykisk handicappet, kun for at finde ud af at det i virkeligheden er Harry som er syg, og kritisk har brug for en ny nyre. Ved et besøg hos Harrys kinesiske(!) forældre opdager Harry et gammelt brev, som afslører at Harry er far til en 22-årig pige, og vennerne tager nu på en lang rejse gennem USA for at finde Harrys datter og dermed måske en mulig donor.

Jeg er personligt meget vild med den første film om Harry og Lloyd, og havde derfor mine forbehold ved at se efterfølgeren. Det er altid svært med 2’ere, og med 20 års forskel mellem de to film, er der rigtig meget der kan gå galt.

Men det er faktisk lykkedes Farrelly-brødrene nogenlunde godt med Dum og dummere 2. Der er masser af sjove scener i filmen, men de mangler dog lidt af den samme charme og umiddelbarhed, som er kendetegnet ved den første film. Daniels og Carry gør det godt, og træder næsten gnidningsfrit tilbage i rollerne som Harry og Lloyd, selvom Daniels virker en smule mere akavet i denne ældre udgave af Harry, som nok er dum, men som har hjertet på det rette sted. Carry er i sit es, og står for nogle af filmens bedste øjeblikke med sin utrolige timing og fantastiske mimik - det er som om der ikke er gået et øjeblik, siden han sidst spillede rollen, og tak for det! En kadot skal også gives til Kathleen Turner i rollen som den promiskiuøse Fraida Felcher, moderen til Harrys datter. Turner har haft en meget lidt aktiv karriere siden slut 90’erne, og det er derfor forfriskende at se hende tilbage i aktion.

Alt i alt er Dum og dummere 2 en sjov film, som gør sit bedste under de betingelser der nu engang er, ved at skulle udfylde de store sko fra den første film. Men en ny kult-klassiker, det er det altså ikke.

Titel: Dum og dummere 2
Original Titel: Dumb and Dumber To
Premieredato: 27. november 2014