Efter succesfilmene Elsker dig for evigt (2002) og Brødre (2004) må man sige at der ligger et stort pres på Susanne Biers skuldre. Brødre blev set af ikke mindre end 430.000 danskere efter premieren i 2004. Med Efter Brylluppet er hun atter tilbage i instruktørstolen, klar til at give os danskere en lektion i dansk filmkunst.
Historien i Efter Brylluppet omhandler Jacob (Mads Mikkelsen) der ikke har sat sine ben i Danmark i næste 20 år. I stedet har han helliget sit liv til at bestyre et børnehjem i Indien. Da børnehjemmet kommer i økonomiske vanskeligheder, ser Jacob sig tvunget til at vende tilbage til Danmark, for at møde en sponser der muligvis vil kunne redde hjemmet fra lukning. Hjemme i Danmark møder Jacob den stenrige Jørgen (Rolf Lassgård), der umiddelbart efter en kort gennemgang af projektet i Indien, tilbyder Jacob at deltage i hans datters bryllup. Jacob takker modvilligt ja til invitationen, uvidende om at denne beslutning, vil forandre hans liv for evigt.
Til Brylluppet møder Jacob sin ekskæreste Helene (Sidse Babett Knudsen), der udover at være Jørgens hustru, også er mor til datteren Anna, der er af en sådan alder, at Jacob meget vel kunne være hendes far. Det bliver ikke bedre, da Anna under hendes bryllupstale afslører, at Jørgen ikke er hendes biologiske far.
Scenen er sat, og historien kan for alvor begynde at udfolde sig. Spørgsmålene vælter frem i Jacob. Det kan umuligt være et tilfælde at Jacob skulle havne til Annas bryllup, og hvorfor insisterer Jørgen på, at trække forhandlingerne om børnehjemmet i langdrag?
Efter Brylluppet er et råt og usødet drama, der uden nåde sætter sine karakterer i utrolig svære dilemmaer. Bier stikker kniven ind hvor det gør allermest ondt, og lige som man tror at smertegrænsen er nået, gnider hun salt i såret. Hun zoomer helt ind på karakterernes forfald, i mens de langsomt hvirvles ind i et spind af løgn og bedrag.
At Susanne Bier er en fremragende instruktør, der formår at få det bedste ud af en scene, beviser hun igen med Efter Brylluppet. Hun trækker uden hensyn al smerten frem i billedet, og stiller den til skue for sit publikum, der ikke kan gøre andet end at se på, mens verden falder sammen om filmens karakterer. Bier er desuden godt hjulpet af Anders Thomas Jensens solide manuskript. Anders Thomas Jensen står også bag Biers to seneste film Elsker dig for evigt (2002) og Brødre (2004), og man må sige at han er vokset med opgaven. Med manuskriptet til Efter Brylluppet etablerer han sig som en af Danmarks bedste forfattere, der med rolig hånd skærer helt ind til benet af den menneskelige psyke.
Skuespillernes præstationer er med til at hæve Efter Brylluppet langt op over Biers andre værker.
Mads Mikkelsen spiller fantastisk som den splittede Jacob, og slår igen fast at han tilhører den absolutte elite af danske skuespillere. Sidse Babett Knudsen gør et kærkomment comeback til det hvide lærred som Helene, og beviser at hun sagtens kan magte en tungere rolle, end dem vi tidligere har set hende i. Kemien mellem Mads Mikkelsen og Sidse Babett Knudsen fænger lige fra start til slut, og de to skuespillere formår at bringe intensiteten og smerten frem i deres karakterer på en yderst troværdig måde.
Stine Fischer Christensen og Christian Tafdrup er begge fantastiske i rollerne som henholdsvis datteren Anna og hendes sleske ægtemand Christian. Jeg er overbevidst om, at vi næppe har set det sidste til de to nye talenter.
Men den skuespiller der stjæler billedet fra alle de andre, er efter min mening svenskeren Rolf Lassgård, blandt andet kendt som Kurt Wallander i filmatiseringerne af Henning Mankells kriminalromaner, og fra Kjell Sundvalls Jägarna fra 1996.
Lassgård spiller med en dyrisk charme, der på den ene side gør hans karakter Jørgen umådelig farlig men også sympatisk og tiltrækkende. Han sidder som en anden Don Corleone og trækker i alle trådende i et uendelig netværk af løgne, men samtidig udviser han en enorm kærlighed til sin kone og tre børn. Jeg har ikke før nu, oplevet en skandinavisk skuespiller der formåede at blande brutalitet og kærlighed på en så overbevisende måde.
Efter Brylluppet er efter min mening Susanne Biers bedste film til dato. Hendes sans for at skabe et karakterdrevet drama fungerer upåklageligt, godt hjulpet på vej af et fantastisk skuespillerhold og et godt manuskript. Jeg kan ikke anbefale denne film nok. Det er drama på højt plan og førsteklasses dansk filmkunst.