Eksperimentet

31. marts 2011 af Jesper Poulsen

Eksperimentet billede

Den danske hemmelighed...

Vi skruer tiden tilbage til 1952. En række grønlandske børn returnerer til deres fødeø efter et års dannelse i Danmark. Målet er at børnene inden for kort tid skal udsluses i det grønlandske samfund, som den nye elite og dermed bevæge det fra pauvert fangersamfund til en ligeværdig del af Danmark. Sygeplejersken Gert (Ellen Hillingsø) ansættes som forstander på det børnehjem i Godthåb, som skal lære de hjemvendte grønlandske børn alt om dansk sprog og dansk kultur. Hun går ind til opgaven med oprejst pande, men som tiden går, kører ”eksperimentet” af sporet, da børnenes sjæl flås fra hinanden.

En markant plet i dansk historie, blev hermed vakt til live. Filmen Eksperimentet belyste de personlige omkostninger disse udvalgte børn måtte slå sig til tåls med. Simpelthen selektivt fjernet fra deres dagligdag og danificeret, alene på grund af det pres som FN lagde på Danmark om at få Grønland gjort bæredygtig på vores præmisser. En af filmens mest hjerteskærende scener, omhandler pigen Karen (som er Gerts kæledægge blandt de grønlandske børn) der oplever at blive efterladt af sin familie, som sejler fra hende. De mange skrig på sin mor, vækker rædsel!

Desværre er filmen gennemkonstrueret. Den holder sig til fakta, bringer ikke nyt til historien, vover ikke rigtig noget. Derfor er der ingen tvivl om hvordan du skal føle bagefter, hvilket er en skam. En meget lukket film, som kunne have taget flere kegler, hvis den havde sluttet med tankemylder. Ellen Hillingsø er dog særdeles velcastet, da hun skal spille både kyniker og ”offer”, blandt de brovtne mænd, diktatorisk spillet af Morten Grunwald og Kurt Ravn.

Men det er i for få scener alt i alt til at Eksperimentet for alvor bliver altoverskyggende interessant. Splittelsen som Gert havner i, havde vi set komme. Og så mangler der altså noget drama i scenerne, hvor de udvalgte børn interagerer. Det kunne have blevet en afgørende og vigtig film i nyere tid, men Eksperimentet ender med at drukne lidt i dansk films øvrige succes, omend den da stadig er seværdig.

Ekstra materialet består af 6 slettede scener samt en trailer for filmen.

Sandrew Metronome.

Titel: Eksperimentet
Original Titel: Eksperimentet
Premieredato: 22. marts 2011
Instruktør: Louise N, D, Friedberg
Skuespillere: Ellen Hillingsø, Morten Grunwald, Kurt Ravn Finn Nielsen, Laura Bro, Kristian Falck-Petersen, Nukaka Coster-Waldau, Laura Skaarup Jensen, Najaaraq Margit Davidsen, Mads Wille, Paniaraq R, Søltoft m.fl
Spilletid: 89 min.
Selskab: Nimbus Film, 3900Pictures, 2010