Elegy

24. april 2009 af Jesper Poulsen

Elegy billede

Når skønheden tager magten, er der ingen smutveje...

Elegy er en af den slags film som bare lever og ånder for sine fabelagtige skuespilspræstationer. Oscarvinder Ben Kingsley over for Oscarvinder Penelope Cruz (for henholdsvis Gandhi og Vicki Cristina Barcelona) giver en magi som man efterhånden skulle tro var en uddød frasering. Men nej, der er noget ægte gemt i dette kærlighedens spind, og man føler at personerne agerer helt rigtigt og troværdigt i forhold til deres miljø og omgivelser. Lidt af samme fortryllelse som man senest fandt i Revolutionary Road med ”Leo og Kate”, hvor vi så bare befandt os i 50’ernes strømlinede univers.

Ben Kingsley (Schindler’s Liste, Sexy Beast, House Of Sand And Fog) spiller David Kepech, en anerkendt kulturkritiker og universitetsprofessor, der drages af den skønhed, som en af de studerende besidder. Consuela (Penelope Cruz – Volver, Vanilla Sky, Bandidas), som hun hedder, er også dybt betaget af sin 30 år ældre mentor og de to indleder et forhold. Dog vokser der ret hurtigt et behov for kontrol hos David. Consuela bliver nærmest en besættelse for ham. Han bliver rastløs, når han ikke har hende i nærheden og kan slet ikke holde styr på sit emotionelle liv. Han opsøger de steder hun befinder sig, og den form for omklamring, behager ikke Consuela. Omvendt er David splittet omkring at sende omverdenen de rette signaler. Han tør ikke møde Consuelas forældre, han møder ikke op til fælles arrangementer og højtider som involverer andre mennesker end blot ham og Consuela. Så David er på alle fronter en omvandrende undskyldning for sig selv.

Heldigvis har han sin gode ven og sparringspartner George Dennis Hopper – Waterworld, Speed, Easy Rider). Men om de så mødes til en gang squash eller på café, så handler talen udelukkende om Davids forhold til Consuela. David trækker på al den hjælp han kan få via George til at få analyseret sin romance, og det er slet ikke så let for David, som jo selv plejer at have svar på alt. David burde jo kende alt til kvinder, da han gennem sit liv har haft affærer med godt 50 af slagsen. En af dem ses han stadig med til en gang uforpligtende sex, nemlig Carolyn (Patricia Clarkson – Pieces Of April, Dogville, Far From Heaven). Hun bliver dog temmelig rasende, da hun i Davids lejlighed finder en af Consuelas tamponer, og David vover sig ud på løgnens overdrev for at fastholde kontakten. Midt i det hele blander Davids søn, Kenny (Peter Sarsgaard – Garden State, Jarhead, Flightplan, K-19), sig og spørger sin far til råds omkring hans eget falmende ægteskab. Der er dog ikke meget støtte at hente, for David har sine egne spekulationer at tumle med.

Som det sikkert fremgår af ovenstående, så er Davids situation meget kompleks, hvilket er hele drivkraften bag Elegy. Og ”figurerne” passer perfekt ind i hele konteksten og man forblændes af den præcise skildring af fortvivlelse og forvirring en pludselig omvæltning kan give. Der må uden tvivl have foregået en særdeles grundig personinstruktion bag Elegy, som er bragt til live af Isabel Coixet, som også gav os My Life Without Me og The Secret Life Of Words. Elegy er det filmiske resultat af romanen The Dying Animal af Philip Roth. Man kunne endda dybest set have ønsket sig at undvære den alvorlige omstændighed, som til sidst bringer Consuela tilbage i armene på David, efter et brud de to imellem. Men det havde nok ikke gået, i henhold til at følge det boglige forlæg.

Vi er naturligvis i drama-genren, hvor man med rette kan sige: Har vi ikke set en lignende historie 1000 gange før?”. Jo, men næppe med den gnist og intensitet som her bliver lagt for dagen. Kingsley er som skabt til denne menneskelige fortvivlelse og det er en sand fornøjelse at se hans skaldede ansigt lyve og lade øjnene hvirvle rundt i hovedet af usikkerhed. Scener hvor han forsøger at spille klaver for at slå tiden ihjel, siger alt. Lige så hurtigt der bliver åbnet for tangenterne, lige så hurtigt finder han ud af at det er meningsløst. Skønhedens magt kan man ikke flygte fra…

Selvom der ikke er noget ekstra materiale på dvd’en, så kan du jo udfordre dig selv med om du kan finde 80’er-ikonet Blondie undervejs i filmen. Jep, Debbie Harry kigger lige forbi i en alvorlig rolle.

Midget Entertainment .

Titel: Elegy
Original Titel: Elegy