Elizabeth I (MiniSerie)

26. maj 2007 af Per C. Halling

Elizabeth I (MiniSerie) billede

Endnu engang kan du opleve Helen Mirren som Dronning Elisabeth, men denne gang Englands første i en meget spændene miniserie om om

Tidligere på året kunne du på dette site læse om Helen Mirrens i rollen som den nuværende Elizabeth II – Lige her kan du læse om hendes rolle som Elizabeth I – Datter af Henrik den 8, der er mindst lige ligeså spændende, også selvom du måske ikke lige er til historiske kostumefilm.

1 historie – 2 dele

De sidste 2 aftener har jeg brugt på denne meget spændende serie om en af verdenshistoriens mest magtfulde kvinder – Elizabeth I, og serien bruger god tid på at skildre såvel den offentlige som de personlige sider af Englands mest gådefulde dronning, som gør den til en lang mere spændende beretning end blot en 3 ½ times sødsuppe romantik.

Første del – disc 1 omhandler den midaldrende dels om Elizabeths stormfulde forhold med Jarlen af Leicester, som hun ikke kan få på grund af deres stands forskel, men som hun tros alle konflikter og problemer altid elskede til hans død. I samme periode bød hendes liv på mange udfordringer ikke blot på grund af hun ikke havde hun sig en mand og skaffet England en arving til tronen, der var også meget fokus på hvem der ville være det rigtige parti, så hendes nærmeste rådgivere kiggede, mere på hvem kunne skabe fred i et Europa, som var præget af religionskrige, så problemet for hende var også om hun skulle følge sit hjerte eller sine rådgivere. Et andet problem var, at selvom hun var en populær dronning, så havde hun mange fjender på hjemmefronten, som ville af med hende. Mordforsøg og forræderi i hendes egen familie gør hendes liv til langt fra et liv på dans og roser og romantisk som visse andre film tidligere har vist, så i denne periode i hendes liv syntes at være en evig kamp i en mandsdomineret verden med hendes fjender, allierede og bejlere.

Anden del – disc 2 er mindst lige så spændende som første del. Her følger Elizabeth gennem hendes sidste år, efter Leicesters død, hvor hun havde en lige så passioneret affære med den unge, ambitiøse Jarlen af Essex, som ironisk nok var opfostret af sin stedfar Jarlen af Leicester. Men ikke en gang på sine ældre dage kan hun få lidt fred eller ro i sit liv. Godt nok var England ikke i krig, men da hun stadig ikke var gift og ej heller født en arving til tronen, begyndte en lang og blodig intens kamp om at finde en efterfølger, som var både politisk og meget blodig, der klart satte sine spor både i historien, men også dybe ar på sjælen hos Elizabeth, som døde uden mand og uden barn i 1603 efter 45 år på tronen. Denne periode med Essex har flere gange være beskrevet både film og i TV-serier, nok bedst kendt i The Private Lives of Elizabeth and Essex fra 1939 med Bette Davis og Errol Flynn, men her skildres det knap så rosenrødt.

Da filmen blev vist på TV blev den delt op over 2 aftener. Også på dvd er den delt over i 2. Det gør at man enten kan vælge, at se den som 2 film eller en lang, for den er faktisk lavet så del 1 og 2 sagtens kan ses hver for sig og uafhængigt af hinanden, men samlet er oplevelsen endnu større.

2 dele – Masser af priser

Dette er en serien som virkelig får tag i sit publikum. Den er spændende, intens og meget realistisk fortalt, så man virkelig føler sat tilbage i tiden. Den er også meget ubehagelig for den er ikke et glansbillede, men mere et forsøg på at skabe et så korrekt billede af tiden og personerne så muligt. Det gør også at vi ikke har nogle direkte ”helte” og ”skurke”, men mere mennesker som vi på skift elsker og hader efterhånden som historien fortælles. Skuespillerne spiller pragtfuldt og giver os fuld valuta for pengene, for også replikkerne er velskrevne og en nydelse at lytte til. Dialogerne er skrevet så de virker gammeldags, men stadig ikke så træge og tunge, så serien går hen bliver til for meget filmet teater, men snare et tidsbillede.

Filmen/serien og skuespillerne har ikke underligt modtaget adskillige priser, for bl.a. Bedste Tv-serie, Bedste Mandlige/Kvindelige skuespiller, så for en gang skyld er både kritikere og publikum enige, her er der kvalitet for pengene, så af og til kan det godt lade sig gøre at lave en historisk samproduktion mellem Amerika og England, selvom de normalt har en meget forskellig holdning til måden at formidle og fortælle den på.

CGI – på den gode måde

Der er brugt meget CGI i serien dels på steder hvor det kan ses, men også andre hvor det glide mere ubemærket ind. Udover selvfølgelig at bruge CGI til at genskabe steder, der ikke mere findes eller har ændret sig radikalt er de også brugt på at lave nogle af de mest ubehagelige og realistiske halshugninger der er set i en tv-serie nogensinde, men da de er brugt med omtanke som her, får de derfor også lagt større effekt end i de film, hvor de kun er til for at chokere sit publikum, så CGI er ikke kun en dårlig ting.

Nu har vi snakket lidt om selve serien, så lad os tage et kig på diskene i øvrigt.

Ekstra Materiale

Med sådan en stor produktion regner man med mindst et godt kommentarspor, men det snydes du for: Instruktøren er kun med i det ”Bag om” program som findes på den amerikanske DVD udgave af filmen/serien.

Her må vi nøjes med først en stor sektion af fraklippede scener og dernæst en lang række scener med før og efter tilføjelse/brug af CGI-effekter. I visse scener var det dog helt tydeligt hvor det var anvendt i andre, men i andre bliver man forundret eller overrasket. Man ser bl.a. også tilblivelsen af den meget ubehagelige halshugning af Marie Stuart.

Hverken de slettede scener eller før/efter sektionen er ledsaget kommentarer fra hverken folk foran eller kameraet. Det er både underligt og ikke mindst skuffende når man tænker på, hvor stor produktionen har været.

Så hvis du regner med at blive opgraderet inden for din viden om en af Englands histories markante skikkelser enten via et godt dokumentarprogram eller kommentarspor, må du istedet en tur på biblioteket.

Video

Denne serie er skudt og præsenteret i 16:9 format dvs. 1.78:1 anamorphic widescreen og skudt på 16mm og det kan ses. Billederne er dog alligevel pæne og i rigtig spillefilms kvalitet. Man kan mærke at instruktøren på serien virkelig har gjort sig umage for at lave nogle billeder, som er udover det sædvanlige. Billedet står hele vejen roligt og dog noget uskarpt indimellem.

Audio

Lyden er Dolby Digital 5.1, men der gøres ikke rigtig brug af de mange kanaler. Det meste af lyden kommer fra centerkanalen for der tales rigtig meget. Det meste af tiden er de andre næsten tavse, med undtagelse af lidt effektlyde, som får dig til at føle dig meget tæt på personerne. Lyden er dog ren og bestemt af høj kvalitet, men med et Dolby Digital 5.1 spor, sætter man bare næsen op efter noget mere.

Konklusion

Dette er en fremragende udgivelse. Man har tros et meget lavt budget formået at lave en serie, som både er faldet i publikums og kritikernes smag. Nu er det så danskernes tur til at blive underholdt og jeg er sikker på at den nok skal finde sit publikum. Lad dig derfor ikke narre af cover som lægger op til en romantisk storproduktion, men glæd dig over at du får meget mere med i købet, uanset om du ser den på en gang eller over to omgange. Det er længe siden vi har haft en historisk tv-serie, der rykker som denne, og bliver bedre ved hvert gennemsyn, så jeg kan kun anbefale den på det varmeste.

Filmen er venligst stillet til rådighed af: SF/Fox.

Titel: Elizabeth I
Original Titel: Elizabeth I