Elsk Mig Igen

21. oktober 2012 af Betina Bøgh Larsen

Elsk Mig Igen billede

Hvad ville du gøre, hvis dit livs kærlighed pludselig ikke kunne huske, hvem du var?

Paige (Rachel McAdams) og Leo (Channing Tatum) er unge, forelskede og nygifte. De bor i Chicago, hvor hun er kunststuderende og har sit eget atelier, og han sit eget lydstudie. Men som altid er lykken lunefuld.

En snevejrsaften sidder det unge par og kysser i bilen, da en lastbil pludselig kører ind i dem. Leo slipper uden at lide men, men Paige bliver kastet ud af forruden og ryger som følge heraf i koma. Da hun vågner fra sit koma, har hun fået hukommelsestab og kan ikke huske de sidste fem år af sit liv. Følgelig kan hun heller ikke huske Leo, som hun kun har kendt i fire år, og tror derfor, at han er en af hendes læger.

Til gengæld kan hun huske sine forældre, som hun ellers vendte ryggen til for fem år siden og efterfølgende ikke har snakket med. Hun kan huske, at hun læste jura ligesom sin far, men ikke at hun droppede ud og i stedet begyndte at studere kunst. Og endelig kan hun huske sin tidligere forlovede, Jeremy (Scott Speedman), som var hendes high school kæreste, men ikke at hun slog op med ham lige inden brylluppet.

Forglemmigej
Men Leo nægter at give slip på Paige, selvom hun måske aldrig bliver den samme som før. For som han skrev i sine ægteskabsløfter, ’vil de altid finde vej tilbage til hinanden igen, uanset hvilke udfordringer, der kan skille dem ad’. Derfor beslutter han sig for at invitere hende på en date, som om de mødtes for første gang. Han og skal bare slå benene væk under hende igen, inden ærkerivalen Jeremy atter smigrer sig ind på hende. For Leo hverken kan eller vil leve uden sin eneste ene.

Baseret på en sand historie
Elsk Mig Igen er baseret på en sand historie, hvilket gør filmen endnu mere tankevækkende og hjerteskærende. For hvad nu, hvis din egen elskede pludselig ikke kan huske, hvem du er? Hvordan vil du så overbevise ham/hende om, at I er som skabt til hinanden?

Med det i mente er Elsk Mig Igen et usædvanligt kærlighedsdrama. Via voice-over og flash backs bliver historien fortalt af Leo, som er den egentlige hovedperson i filmen. En masse flash backs, der viser, hvor forelskede og lykkelige Paige og Leo var, inden ulykken indtraf. De er nødvendige, fordi filmen starter meget brat med bilulykken. Indimellem er det dog lidt tungt med voice-over oveni.

Rachel McAdams (The Notebook) og Channing Tatum (Dear John) gør det godt som henholdsvis Paige og Leo. Man kan sagtens sætte sig ind i, hvor frustrerende det må være for dem begge at være i den situation, at de er som fremmede for hinanden. Og man priser sig heldig med, at man ikke står i den samme situation som det amerikanske par, som filmen er baseret på.

Filmens soundtrack spiller også en væsentlig rolle. Særligt i scenen, hvor ulykken sker. Paige og Leo sidder i bilen og hører radio, da tonerne af Meat Loaf klassikeren ”I’d Do Anything For Love” lyder i højtalerne. Sangvalget er meget symbolsk, for det er jo netop sådan, Leo har det: Han vil gøre hvad som helst for kærligheden – han vil gøre hvad som helst for at vinde sin Paige tilbage.

Alt i alt er Elsk Mig Igen en sød, lille kærlighedsfilm, som bestemt er seværdig. Så er du til sukkersød romantik med kærlighed, omsorg og troskab, er den lige noget for dig. Og hav gerne en pakke Kleenex klar, for den kan godt sætte gang i tårekanalerne.

Ekstramateriale
Der er mulighed for at se filmen med kommentarspor af instruktøren, Michael Suscy.
Der er bag om kameraet interviews, hvor Rachel McAdams og Channing Tatum fortæller om deres roller, filmens handling og samarbejdet alle imellem. Instruktøren, Michael Suscy, fortæller ligeledes, hvorfor Rachel McAdams og Channing Tatum blev valgt som hovedrolleindehavere. Der fortælles også, hvordan idéen til historien opstod. Interviewene er inddelt i tre kapitler, der tilsammen varer 25 min.
Endelig er der fire slettede scener og et lille indslag med tekniske bøffer. De slettede scener er seværdige.

Ekstramaterialet får 3 stjerner ud af 6.

SF/Fox.