Elvis Lever … eller gør han !

12. august 2004 af Per C. Halling Skriv en kommentar

Elvis Lever … eller gør han ! billede

Elvis Presley har altid været en kunstner, som der har været masser af materiale og plader at købe med. Med de nye udgivelser som er er på markedet i dag, er det næsten som om han stadig lever.

Hvis man kigge på antallet af udgivelser så må man nok erkende at Elvis Presley er en af de kunstnere, som der er udsendt flest plader, bånd osv. Det er imponerende at se hvordan der konstant bliver fundet og udsendt materiale med ham, så man skulle næsten tror at han stadig var i live og ligeså stort et navn som Justin Timberlake og hvad de ellers hedder i dag.

Gammel vin på Nye flasker

Det interessante er nu også og kigge på det materiale som bliver udsendt. I starten var det det jo mest genudsendelser af det gamle plader på et nyt medie og talrige af opsamlingsplader eller temaplader, som hvis man kigger på dem isoleret var det jo ikke andet end det ene Greatest Hits album efter det andet.

I slutningen af 80'erne begyndte man så at genudsende de gamle album igen, dog med ekstra numre, men dog primært i form a ekstra takes af de forskellige numre. Man begyndt også i takt med at flere og flere fik videobåndoptager, at udsende tv-optagelser og andre optagelser med ham, så man kunne opleve ham hjemme i stuerne, næsten som han stadig var i live. Disse var i meget svingende kvalitet, for der var mange, der lå inde med materiale og der var ikke rigtig kontrol med hvad der blev udsendt. Jeg husker tydeligt hvor dan en kammerat kom hjem med 15 forskellige VHS bånd fra Amerika og hvor de typisk kun varede en time og virkelig svingede i kvalitet. Mange af dem var indeholdt meget af det samme materiale kombineret med talrige af klip fra hans forskellige film og ofte med en elendig speaker, der nærmest læste op fra en bog, som der også var hugget billeder fra.

Heldigvis fandt ud de store selskaber også ud af, at der var penge i ham, så man besluttede at gå i gang med at støve de rigtige arkiver med både billeder og lyd af, men også at inkøbe og/eller låne private samlinger og ikke mindst få rigtig gode og kompetente folk fra hele verden, også fra Danmark, til at foretage restaureringen. Det blev i første omgang til nogle flotte CD-bokse med tilhørende booklets/mini-bøger og en serie videobånd, som både kunne tilfredsstille både nye og gamle fans.

I takt med den digitale udvikling har givet flere og flere muligheder og specielt at DVD'mediet specielt de sidste 2 år virkelig har fået tag i forbrugerne, er der nu mulighed for at opleve ham i en kvalitet, som er helt fantastisk både hvad angår lyd og billede. Men der er heldigvis er der lidt mere kontrol over tingene så når vi nu får CD/DVD'er er de utroligt gennemarbejdede.

Hvilke udgivelser er der så kommet på det seneste ?

Hvis du vil vide mere kan du her læse om de udgivelser vi har anmeldt eller du indenfor kort tid kan læste mere om her på ON-Z og som sædvanligt fungere overskrifterne som links til de enkelte anmeldelser eller artikler:

Elvis Presley - 30 #1 Hits 5.1

Nu kommer succes albummet "Elvis 30 #1 Hits" på DVD. DVD'en indeholder samtlige 30 nummer et hits plus den seneste etter "A Little Less Conversation" i lækker 5.1 surround sound. Udover de 31 nummer et hits i 5.1 lyd indeholder DVD'en desuden specielle outtakes af "In The Ghetto", "Suspecious Minds" og "Crying In The Chapel" samt muligheden for at sammenligne den nye restaurede lyd i forhold til den gamle på "Burning Love", "Return To Sender" og "You're The Devil In Disguise".

Elvis: 200 Cadillacs

”200 Caddilacs” er en dokumentarfilm med musik videoer, der fortæller historien om Elvis Presley og hans passion for Caddilacs. Venner og samarbejdspartnere fortæller historier om Presley's udsøgte gaver og viser nye vinkler af Kongen af Rock'n'Roll. Aldrig før sete personlige fotografier af Elvis indsamlet af Sandi Miller, Russ Howe og Tom Salva er flettet ind mellem interviews, der gør denne DVD til et "must-have" for enhver Elvis fan.

Elvis Presley - The last 24 hours

Dette er uden tvivl det tætteste du kommer på de sidste timer i Elvis' liv. ”The Last 24 Hours” er et intimt portræt om Elvis Presley - fortalt af hans nærmeste venner og fortrolige fra hans inderkreds - også kaldet The Memphis Mafia.

Oplev for første gang siden Elvis' død i 1977 syv af hans venner samlet for at fortælle deres fantastiske historie. Disse syv er de mænd, der fik betroet Elvis' inderste tanker og hemmeligheder, og som var med ved hans side på denne fantale tirsdag aften i 1977, da det største ikon og entertainer i det 20. århundrede forlod denne verden.

”The Last 24 Hours” rekonstruerer også de sidste timer i Elvis' liv og de begivenheder, der førte til Elvis' al for tidlige død... stofferne, pigerne, den økonomiske nedtur og den væsentlige rolle Tom Parker havde.

Aloha From Hawaii - Deluxe Edition

Elvis Presley lavede TV historie, da Aloha From Hawaii blev vist på som en TV special. Showet fandt sted i Honolulu International Center Arena på Honolulu, Hawaii den 14. januar 1973.

Elvis '68 Comeback - Deluxe Edition

Da Elvis Presley i juni 1968 lavede en TV special, der skulle vises i december måned samme år, opnåede han to ting. Han reddede sin karriere, og han lavede det bedste musik i sit liv.

Fremtiden ...

Her på CinemaOnline har vi været med fra starten af denne udvikling og vi vil følge med når der kommer nye udgivelser og komme med beskrivelser og anmeldelser. Vi vil derfor løbende opdaterer ovennævnte liste efterhånden, som der kommer komme nye til og vi er sikker på at du som enten ny eller gammel fan også vil blive imponeret over de forskellige udgivelser, selvom de ikke alle er helt billige.