En aften med Jacob Stegelmann

10. marts 2006 af Gert Sørensen Skriv en kommentar

En aften med Jacob Stegelmann billede

Mystisk er nok ordet…..

Sådan begynder Jacob Stegelmann sit foredrag, i Symphonien Aalborg. Et møde med Troldspejletes skaber har lokket hen ved 70 personer til den gamle biografsal, hvor der i aftenes anledning vises klip fra film der aldrig nåede de danske biografskærme. Der er opsat en projektor til formålet, dog virker billedet ualmindeligt lille i forhold til det store lærred, men da filmene ikke findes i 35 mm kopier i Danmark må vi nøjes med VHS, kopier hvilket også er i orden.

Der er lagt i ovnen til en to og en halv times rejse igennem de mest mærkværdige kroge af film mediets historie. Det kan heller ikke komme bag på nogle at Jacob Stegelmann har nogle lidt andre helte end de fleste andre. Willis O’brian og Ray Harryhausen er de første han trækker frem. Fra de gamle 8mm versioner af de klassiske sci-fi film som blev købt ved den lokale fotohandler på Vesterbro, fik Jacob de første indblik i en genre som de fleste andre ville så langt uden om, B-filmen.

Det var ikke så meget selve historierne der fangede, det var mere det at flyvende tallerkner kom og ødelagde hele byer der var det fascinerende. Han var af den overbevisning at film med historie er egentligt bare fyld. De klip der vises i Planet X i 7 min længde er ofte nok til at danne sig et overblik over historien samt at få alt de spændende med. Han kunne bl.a. ikke forstå hvorfor Peter Jacksons version af King Kong skulle være over dobbelt så lang tid som den originale, når det nu var den samme historie der blev fortalt.

Vi blev, som i bedste Troldspejl stil, udsat for slutningerne af nogle af favorit filmene. Dette var bland andet Ray Harryhausens Earth Vs. The Flying saucers og Den mystiske ø. Derud over fik vi klip fra The Brain that wouldn’t die, The Encredible Shrinking man, Creeping Terror og Invasion of the blood farmers, som jeg gik hjem og bestilte efter at have set klippet.

Dansk film blev ikke forbigået. Her blev den evigt aktuelle Reptilicus trukket frem som noget af det bedste sci-fi lavet på dansk jord. Det endte også med at være den eneste rigtige sci-fi film lavet herhjemme. Dog blev vi informeret om at den ikke var særligt godt lavet, men en 2er ville have været godt.

En teori luftet, under foredraget om, b-films instruktørers mangel på respekt og anerkendelse fra de kendte film producenter, skulle ligger i en frygt for at disse super talentfulde mennesker skulle komme til at lave film på rigtige budgetter og hvad det kunne bringe med sig. Jeg er dog ikke selv sikker på at dette er grunden til den manglende opbakning, men det er dog en god teori.

Alt i alt blev der grinet og gyst i hele salen, og alle gik hjem med et smil på læberne for vi fik hvad vi kom efter. Et indblik i en genre vi oftest ikke for mulighed for at stifte bekendtskab, med samt kulørte anekdoter fra en af de personer vi alle havde vokset op med, og beundret for hans mulighed for at leve af at se film og spille computer.