En Anden Kvindes Liv

11. september 2013 af Jesper Poulsen

En Anden Kvindes Liv billede

Værn om kærligheden til hver en tid

Marie vågner op til lidt af et mareridt. Hun kan slet ikke genkende sine omgivelser, og nede i køkkenet sidder der en dreng og kalder hende mor og beder om at få honning på sin franskbrød. Forvirringen er total, men langsomt går det op for Marie at hun er vågnet op 15 år ude i fremtiden. Drengen i køkkenet viser sig at være hendes søn, så ham bruger hun via en lille spørgeleg til at blive opdateret på hendes ”nuværende liv”. Ja, let er det ikke, for Marie har brug for at vide hvad hun arbejder med, hvilken bil hun ejer og selvsagt tusind andre ting, for at kunne passe ind i en verden som er normal for alle andre end hende.

Hun erfarer også at hun er blevet gift. Heldigvis med den mand som hun hidtil var kæreste med. Hendes livs kærlighed. Han må da kunne forstå hende. Men sådan går det ikke. Paul er meget afvisende over for Marie, og ænser hende dårligt et blik. Hvad er der sket med den mand hun elskede? Alt er mærkværdigt og Marie føler sig meget alene og usikker. Det føles faktisk som om hun lever en anden kvindes liv.

Marie må erkende at hun har ført en tilværelse uden hensyntagen til andre end hende selv. Sagen er nemlig den at hun rammes af et realitetschok, og erfarer at hun står overfor en skilsmisse med hendes elskede mand, begæret af hende selv. Hun har nu blot fire dage til at ændre kurs, og få Paul til at elske hende igen. Ikke nogen helt let opgave, når man i og for sig er på herrens mark i sit eget liv.

Juliette Binoche (Den Engelske Patient, Chocolat) er som skabt til rollen som Marie, og Mathieu Kassovitz (München, Haywire) er også ganske ferm i rollen som Paul, hvis kone pludselig ændrer karakter. Forvent dog ikke nogen Groundhog Day eller forvekslingskomedie, for En Anden Kvindes Liv er sådan set ganske alvorligt ment, selvom den også byder på et par komiske scener. Det er en film om hvad der sker, når parforholdet bliver rutinepræget og fjernt, og ikke mindst når tiden bare løber fra én, uden at man opdager det. En lille opsang til at være nærværende og rummelig i samvær med sin partner.

Filmen er på sin egen rolige facon, en ganske fin lille sag. Man behøver således ikke at være fan af fransk film – og omvendt heller ikke frygte klassisk kunstfilm med næsen i sky. Se den hvis du har lyst til at se en let overkommelig film som ikke stjæler hele din aften, men som samtidig har noget på hjerte.

Ekstra materialet består af en række trailers.

Another World Entertainment.

Titel: En Anden Kvindes Liv