En frokost på bjerget

27. juli 2023 af Line Gren

En frokost på bjerget billede

”Les choses simples” er livsbekræftende og binder humor, følelser og refleksioner sammen på elegant vis og cirkler omkring venskabsrelationer og kærlighed til hinanden og allermest kærlighed til sig selv

Scenen sættes med én af vor hovedpersoner Vincent (spillet af Lambert Wilson), hvis bil pludseligt bryder sammen på én ensom bjergvej midt i det vulkanske landskab i den naturskønne region Auvergne-Rhone-Alpes i sydøst Frankrig. Vincent er meget velhavende og en kendt IT-entrepreneur bl.a. iværksætter af dating-apps, etablering af internationale forskningssamarbejder med BioTech virksomheder og vi møder ham, hvor han muligvis overvejer at gå ind i politik. Alt hvad han rører ved lykkedes, om det er sportspræstationer eller tiltrække attraktive succesfulde kvinder. Vincent er gudsbenådet med charme, smukhed og en overordentlig portion selvtillid og lever det parisiske liv, hvor ikke ét minut bliver spildt på ligegyldigheder. Alting har et formål i forhold til at opnå endnu en succes eller præstation i form af at overgå sig selv. Dog er der et essentielt livsspørgsmål, som plager Vincent helt ind i sjælen. Det er livets store spørgsmål om lykke og kærlighed.

Midt i Vincents motorstop på bjergvejen kommer vor anden hovedperson Pierre forbi på sin mobylette/knallert. Pierre (spillet af Grégory Gadebois) er på mange måder en kontrast til Vincent. Han er kraftig af bygning og har trukket sig tilbage fra en prestigefyldt forskerkarriere, hvor han stod på kanten til et forskningsgennembrud om plankton. Han har trukket sig tilbage fra bylivet og lever et stille og simpelt liv i bjergene og er selvforsynende. Modsat Vincent er han ikke snaksalig, men har sine hverdagsrutiner og en passion for at lave mad med friske grøntsager fra urtehaven og have fritgående høns, geder og får og gå på jagt. Kameraets close-ups af Pierre i det rustikke køkken lave en omelet med enkle friske ingredienser virker som en forlængelse af den franske instruktørs Éric Besnards forrige film ”Délicieux” fra 2021. Her spiller selvsamme hovedperson også ved navn Pierre en velrenommeret kok, som er med til at grundlægge Frankrigs første restaurant i sydfranske naturskønne omgivelser.

Den første og sidste del af filmen er til tider temmelig klichéfyldt, men midterstykket brydes med ét interessant twist. Bilens motorstop er ét planlagt set-up fra Vincent, da det viser sig, at han har gennemresearchet Pierres forskerprofil. Det Vincent ikke har planlagt er venskabet, som begynder at tage form i det sublime bjerglandskab, især regionen Auvergne som går helt tilbage til stenalderen, hvor landskabet er formet af ild og vand.

Filmens titel på fransk ”Les choses simples” kunne nemt have båret titlen ”Une vie simple”, hvor den danske titel og oversættelse er temmelig forsimplet og kedelig. Hjertet i fortællingen er ikke, at en klog byrotte møder en klog landrotte, men sætter spørgsmålstegn ved vores fortravlede, stressende arbejdsliv og spørger hovedpersonerne og os, hvad vi inderligt ønsker at lave om i vores nuværende liv.

Den franske instruktør Besnard tegner et billede af det naturskønne og bjergtagende Frankrig, som noget forjættende, der én gang var sammenlignet med det Frankrig som er jf. voldsomme optøjer og ’undertrykkelse’ af de franske forstæder uden for Frankrigs storbyer.

Titel: En frokost på bjerget
Original Titel: Les choses simples
Premieredato: 27. juli 2023