En Hær Af Skygger

16. maj 2006 af Jesper Hintze Vildbrad

En Hær Af Skygger  billede

Modstandsbevægelsens første opblomstring i Frankrig under anden verdenskrig, og det kaos de levede under, uden hjælp fra omverdenen.

Frankrig er okkuperet af de tyske styrker. En respekteret ingeniør fra Ministeriet for Offentlige Arbejder, Philippe Gerbier (Lino Ventura), bliver pludselig en dag grebet, og bragt i en rekrutterings- og afrettelseslejr, på grund af sine gaulisiske tanker m.m. Gestapo indkalder Philipe til forhør. Men det lykkedes ham at flygte, og hans identitet som en af de ledende
Skikkelser i den nydannede modstandbevægelse. Den lever under sværre kår, tyskerne er godt orienteret, og en forræder er ibandt dem. Han bliver lokaliseret i gruppen og kvalt af Felix (Paul Crauchet), og så er spillet i gang for alvor. Mathilde (Simone Signoret) er også en nøgleperson, der med sit autoritet, alder og udsende er det perfekte medlem. Gerbier må tage til London for samle midler ind. Gruppen bliver mere hårdhudet, og krigens rædsler smitter af på gruppens egne metoder.

En mere eller mindre autentisk beretning om det krigshærgede Frankrig, der fra føste færd satte sig imod, og var krigs skuespil fra første fløjt, til krigens afslutning. Om de mænd/kvinder der ofrede sig, og forandrede sig
så hurtigt under krigens rædsler.
Jean-Pierre Melville, den vituose filmmager, her i sit efterår, får ikke rigtig fuldført sin stil, der med kærlighed for tredivernes amerikanske filmbølge og dens short cuts, hurtige handling. ”En Hær Af Skygger” har også de hurtige bevægelsers stil, men er noget langtrukken, og der er scener der virker letter overflødige, og som netop falder til jorden på grund af Melvilles hastighed. Men det er tydeligt at se hans enorme indflydelse på den ny bølge der trådte efter i fransk film, som Truffaut , Renoir m.fl. En lyd der starter i den ene scene og går over i den anden, og hans billedeskabning, hvor noget i dag er brugt til computerspil. Denne film må betragtes som en hors-d´oeuvre (forret), selvom rollebesætningen er i top, med det filmiske ikon Simone Signoret som lyset over dem alle. Skal man starte med Melville er ”Døden Giver Ikke Kredt” fra 1962, og ”Ekspert I Drab” fra 1967 en glimrende introduktion.

Ekstra materiale til filmen, er en trailer, et billedgalleri fra filmen og diverse.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Universal Pictures.