En klods om benet (DVD)

26. november 2003 af Claus Larsen

En klods om benet (DVD) billede

At fransk altid vidner om kvalitet, specielt indefor film, kan hermed dementeres. Fransk film er dybsindigt og smukt. Denne her er bare

Den barske forbryder Moltés sidder i fængsel og fængselsbetjenten Francis ordner hans lottotal for ham. En dag vinder Moltés kassen, men da Francis’ kone har afleveret tallene lige før hun er stukket til Paris-Dakar løbet som sygeplejer, og har glemt at fortælle Francis hvor kuponen er, sidder Francis med et stort problem. Samtidig er Moltés’ dødsfjende nr. et, Tyrken, løsladt og han har hævn til gode. Moltés tvinger Francis til Afrika og nu går den vilde skattejagt gennem ørkenen med beduiner, tuareger, dødsfjender og rally.
Filmen er skåret over samme actionkomediemodel som vi kender fra fx ”Jagten på Nilens juvel”, bare halvt så god. Selvom Gerard Lanvin i en svær rolle giver Moltés lidt sej kant ligner det umage par mere de uheldige helte fra ”Dum Dummere”. Francis begynder med at en være en rigtig cool betjent, men det viser sig at han er en stupid vatnisse. Tyrken der jagter parret er en utilpasset ultravoldelig mand med en brød af en bodyguard, som refererer venligt til Jaws fra James Bond-filmene. Skuespillet er broget og meget overgearet – nærmest fransk, men på den måde, der giver en gåsehud af rædsel. Benoit Poelvoorde prøver uden tvivl at nå Jim Carreys karismatiske højder, uden at det lykkedes og helt åndsvagt bliver når de, klædt ud i negermaling og kjortel i Afrika efterfølges af vindskæve rastafarier. Hvad er det morsomme i joints? Hele filmen bygger på fladtrådte klicheer fra klassiske slapstick komedier - og der er endog meget langt mellem de enkelte klynk, der kunne minde om grin i denne film. Plat og umoden er den hele vejen igennem – dog med nogle ganske underholdende actionelementer. De yngste og mest infantile drengeteenagere ville sikkert kunne more sig gevaldigt over denne film, hvis den var amerikansk – men der er et sprogproblem, der gør filmen meget snæver. En ting er at den er kommet på DVD – en anden er at den overhovedet har været vist i biograferne herhjemme. Skal man have fransk action, så vælg endelig ”Taxi” – mens filmen om Amelie glimrende tager sig af komedien – så skulle vi måske lade amerikanerne tage sig af hybriden af de to genrer. Man City topscorer Anelka er med i en cameorolle. 2 stjerner
Ekstramaterialet er udmærket. Der er en ganske fin bag om filmen sekvens på 20 minutter omhandlende hele processen. Her forsvarer producenterne prisværdigt deres film, hvilket ikke gør den bedre. Desuden er der en film, der forklarer det computeranimerede pariserhjul, der bruges under en biljagt i filmen begyndelse. Der er også en lille sjov film med fraklip, biografier og trailere. 4 stjerner

Titel: En klods om benet
Original Titel: Le Boulet
Premieredato: 25. november 2003