En Kort En Lang

16. november 2001 af Mogens Høegsberg

En Kort En Lang billede

Jacob og Jørgen er kærester, og da Mads frier til Jørgen på hans fødselsdag, tegner alting lyst. Men så forelsker Jacob sig i Jørgens svigerinde, Caroline.

Hella Joofs debutfilm ”En Kort En Lang” beviser i hvert fald to ting: for det første, at det er muligt at producere solide komedie-dramaer i Danmark og for det andet, at flere danske skuespillere har et langt større potentiale end de hidtil har fået lov at vise.

Hovedrollerne i ”En Kort En Lang” indehaves af Mads Mikkelsen og Troels Lyby – begge kendte skuespillere, både i film og på tv. I ”En Kort En Lang” spiller de imidlertid begge roller, der ligger fjernt fra hvad man er vant til at se dem i.

Jacob (Mads Mikkelsen) og Jørgen (Troels Lyby) er ved filmens begyndelse kærester. Det er Jørgens fødselsdag, og foruden Jørgens bror og denne kone, deltager flere af deres fælles venner fra bøssemiljøet og en kollega fra Jacobs arbejdsplads i festen. Jacob frier til Jørgen under festen, og alt tegner godt. Det bliver sent på aftenen, og da Jacob vil hjælpe Jørgens svigerinde Caroline (Charlotte Munck), som har fået det dårligt, sker der noget. Et hurtigt venskabeligt kys bliver til ét til, og førend Jacob har fået set sig om har han forelsket sig hovedkuls i Caroline. Følelserne er gengældt. Caroline lever i et ret lidenskabsløst forhold med Jørgens bror Tom (Jesper Lohmann) der har en søn fra et tidligere ægteskab.

Forholdet udvikler sig mellem de to, og Jørgen begynder efterhånden at fatte mistanke. Han konfronterer Jacob med det juleaften, med ulyksalige konsekvenser: Jørgen kører galt, og i den følgende tid må Jacob kæmpe med sine følelser, der er delt mellem den rekonvalescente Jørgen og Caroline, som han forelsker sig stadigt mere i. Da Caroline bliver gradvid, er tiden inde for Jacob til at tage ansvar for sit eget liv – han må foretage det svære valg mellem Jørgen og Caroline. Mere skal ikke afsløres hér, men jeg kan godt afsløre at kærligheden vinder til sidst. Spørgsmålet er blot: hvilken kærlighed?

”En Kort En Lang” bliver promoveret som en komedie, hvilket den da også i store træk er. Men det ville faktisk være mere korrekt at kalde den et komedie-drama, for selv om det er humoren der er i højsædet, så indeholder filmen også mere alvorlige øjeblikke. Der går dog sjældent lang tid før der påny sker noget morsomt, hvilket Jacob og Jørgens fælles venner står for meget af. Disse fælles venner – der for de flestes vedkommende er enten bøsser eller lesbiske – er en blandet landhandel. Blandt andet ses Peter Frödin, Henning Jensen, Ellen Hillingsø, Penille Højmark, Ditte Gråbøl m.fl. Nikolaj Steen spiller Jacobs kollega, den ultra-heteroseksuelle skørtejæger, der konstant taler om sex. Fælles for næsten alle disse roller – bøsser, lesbiske, hetero – er, at de er forholdsvis karikerede, med Peter Frödins rolle Frederik som det mest ekstreme eksempel. Men karikaturen er kærlig, hvilket gør at man aldrig bliver irriteret eller forarget over den. Samtidigt er den holdt i en ret stram hånd, så disse farverige bipersoner ikke får lov til at stjæle billedet fra filmens virkelige hovedpersoner: Jacob, Jørgen og Caroline. Mens skuespillet ofte begiver sig ud på det karikerede overdrev når de ovennævnte bipersoner er med, er det stik modsatte nemlig for det meste tilfældet med Jacob, Jørgen og Caroline. I scenerne mellem Jacob og Jørgen og mellem Jacob og Caroline, spilles der virkelig skuespil – og det er i disse situationer, at betegnelsen drama kommer ind i billedet. Underligt nok er det også i scenerne mellem Jacob og Jørgen at filmens illusion kommer tættest på at briste: det er svært at acceptere Mads Mikkelsen og Troels Lyby i rollerne. Der mangler måske netop det anstrøg af det karikerede, der gør at man udelukkende ser karaktererne og ikke skuespillerne i disse situationer. Ikke desto mindre fungerer scenerne mellem de to fint, og er helt sikkert medvirkende til at filmens standard holdes på et konstant højt niveau. Det samme kan siges for scenerne mellem Mads Mikkelsen og Charlotte Munck. Også her spilles der godt skuespil, og film-illusionen holder bedre i scenerne mellem de to.

Ikke desto mindre kommer man ikke udenom, at det i høj grad er scenerne, hvor de farverige bipersoner optræder, der er med til at gøre filmen seværdig. Uden dem ville dramaet simpelthen have været for tungt. På den anden side kan man sige, at uden dramaet ville filmen ikke kunne holde til de karikerede bipersoner, så manuskriptforfatterne Hella Joof og Klaus Bondam har ramt en heldig balance.

Filmens første 80 minutter er de klart bedste, mens handlingen i filmens sidste 10-20 minutter tager en drejning, der til en vis grad er med til at underminere megen af handlingens realisme og det drama, der er foregået indtil da. Dette er dog langt fra nok til at kunne ødelægge filmens helhedsindtryk. Især fordi filmens budskab, trods kovendingen, stadig er intakt: nemlig at den ægte kærlighed eksisterer, omend den til tider har det svært.

Filmens tre centrale roller er enormt velspillede. Både Mads Mikkelsen og Troels Lyby spiller fantastisk, og det samme kan siges om Charlotte Munck, der er et forholdsvis ubeskrevet blad i spillefilms-sammenhæng (hun har bl.a. medvirket i Susanne Biers ”Den Eneste Ene” og Martin Schmidts ”KAT”). Det er altid en stor fornøjelse at opleve en relativt ny skuespiller spille godt! Det må imidlertid nok siges, at de største overraskelser i filmen kommer fra Mads Mikkelsen og Troels Lyby, der viser nye sider af deres talent. Birolleindehaverne varierer fra det mildt komiske til det forholdsvis karikerede. Til første kategori hører bl.a. Ghita Nørby (Jacobs mor), Thomas Winding (Jacobs far) og Klaus Bondam (der spiller en frimenighedspræst med rødt hår!), og til sidste kategori hører som før nævnt Peter Frödin (Frederik) og Henning Jensen (Palle). Lars Hjortshøj dukker op i en sjov lille rolle som dranker, og Anders Thomas Jensen har en cameo som kærlighedssyg dranker på den bar hvor Peter Frödins rolle, Frederik, arbejder.

Der er alvorlige øjeblikke i ”En Kort En Lang”, og der er direkte rørende øjeblikke. Men mest af alt er der mange gode grin og et glimt i øjet i dette ultimative trekants-komediedrama. Det er klart en film man bør unde sig selv at se, og en flot debut af Hella Joof.

Titel: En Kort En Lang
Original Titel: En Kort En Lang
Premieredato: 16. november 2001