En mand kommer hjem

12. april 2008 af Kristian Jensen

En mand kommer hjem billede

Ikke Vinterbergs bedste film, men stadig bedre en forventet…

Efter Thomas Vinterbergs lille sviptur til staterne, vendte han endelig hjem til Danmark igen i 2007 med filmen ”En mand kommer hjem”. Forventningerne var tårnhøje hos det samlede danske anmelderkorps, da filmen fik premiere, men desværre var forventningerne for høje. Filmen fik en lunken modtagelse af anmelderne og publikum, der mente at Vinterberg ikke leverede varen. Nu er ”En mand kommer hjem” landet på dvd, og efter at have set filmen er jeg enig i, at det bestem ikke er Vinterbergs bedste film, men bestemt heller ikke den værste.

Historien handler om den unge kok Sebastian (Oliver Møller-Knauer), der bor i en lille støvet provinsby. Den lille by står over for at skulle fejre sit 750 års jubilæum, og i den forbindelse har man inviteret en verdensberømt operasanger (Thomas Bo Larsen) til byen for at underholde. Men allerede inden arrangementet skal løbe af stablen, begynder problemerne at melde deres ankomst ikke mindst for Sebastian, der har store problemer med kærligheden og samtidig stammer utrolig meget. Da Sebastian finder ud af at operasangeren i virkeligheden er hans far, bliver den unge mands verden fuldstændig vendt på hovedet. Sebastian har hele tiden gået i den tro, at hans far begik selvmord før han blev født, så da sandheden endelig kommer frem, bliver han forståelig nok meget overrasket.

Thomas Vinterbergs ”En mand kommer hjem” er en fin lille komedie uden de store armbevægelser, hvor historien bliver fortalt i et roligt tempo, hvor alle kan være med. Rollerne spilles af en perlerække af velkendte ansigter, der i blandt en relativt afdæmpet Thomas Bo Larsen og en veloplagt Morten Grunwald. Rollen som Sebastian spilles flot af det nye talent Oliver Møller-Knauer, der er ganske overbevisende som den akavede kok.
Men noget af det jeg virkelig godt kunne lide ved Vinterbergs film, er fotografen Anthony Dod Mantles fantastiske billeder af det smukke Sydfyn, hvor filmen er optaget. Man kan nærmest dufte den danske sommer, når man ser de smukke billeder rulle hen over skærmen, hvilket skaber den perfekte stemning i denne lille romantiske komedie.

Overordnet set er ”En mand kommer hjem” en fin lille dansk film der leverer varen når det kommer til små finurlige optrind, der trækker i smilebåndet. Man kunne måske godt have forventet lidt mere fra Vinterberg, der trods alt har en film som ”Festen” (1998) stående på cv’et. På den anden side kan jeg ikke lade være med at glæde mig lidt over, at den danske instruktør er kommet hjem til os igen.

Ekstramateriale
Der er ikke noget bonusmateriale til ”En mand kommer hjem” udover et trailershow med kommende udgivelser fra Nordisk Film. Men som noget nyt har man valgt at synstolke filmen, hvilket i alt sin enkelthed går ud på, at man har lagt et ekstra lydspor på filmen, hvor en stemme fortæller hvad der sker på billedet. På den måde kan svagtseende og blinde også få glæde af filmen, hvilket jo må siges at være prisværdigt. Det er dejligt at se, at filmindustrien langt om længe er begyndt at tage hensyn til en gruppe mennesker, der meget sjældent får muligheden for at nyde en film. Lad os endelig få noget mere af den slags.

Titel: En mand kommer hjem
Original Titel: En mand kommer hjem
Premieredato: 18. marts 2008