En Ny Start

6. november 2012 af Jesper Poulsen

En Ny Start billede

Det blev en anden opstart end lige ventet...

Nogle gange dukker der en film op, ud af ingenting. Og så alligevel ikke ingenting, for historien om Benjamin Mee og hans families kamp for at komme på fode igen, efter hans kones (og børnenes mors) død, er ganske ægte. En Ny Start er nemlig baseret på virkelige hændelser. Den rigtige Mee-familie kan du møde i bonus-materialet sammen med slettede og udvidede scener, instruktør Cameron Crowes indfaldsvinkel til filmen, bag om musikken, i øvrigt skabt af Jonsi, og meget andet.

Men til filmen. En Ny Start – eller We Bought A Zoo som originaltitlen lyder – handler om Benjamin Mee og hans to børn som flytter for at sunde sig oven deres dyrebare tab. Hvad de ikke lige umiddelbart ved er at den ejendom de har købt, også rummer en økonomisk hårdt plaget zoologisk have. Og med et bliver fokus rettet mod dyrene, de ansatte dyrepassere og en relancering af selve parken. Der bliver med andre ord nok at gå i gang med.

Det leder til flere former for selverkendelse hos Mee-familien. De kommer gennem deres projekt med dyreparken virkelig i kontakt med deres inderste følelser. Savn, distance, omsorg og you name it. Vi er med hele vejen gennem op- og nedture, og ikke overraskende ender det med at det rent faktisk lykkes at klare sig gennem sorgprocessen. Man skal altså ikke være den store professor for at gennemskue handlingsmønstret i denne film, og spørgsmålet er så om resultatet ender med at blive for sentimentalt og klichéfyldt? Jeg synes det faktisk ikke, selvom der er visse faremomenter undervejs, jævnfør Benjamins nære forhold til dyrepasseren Kelly (Scarlett Johansson) og den ”trussel” der vælter ned over hele projektet angående finanser nok til den daglige drift. Den formår heldigvis at holde sig distanceret i forhold til alle de åbenlyse feel-good momenter, man kunne have forestillet sig skulle redde dagen.

Skal man klandre filmen for noget, så skulle det lige være den noget forcerede spilletid. De rundt regnet to timer, er en sjat for længe – specielt når filmen er så let at finde ud af. Her er jo ingen overraskelser eller en handling som pludselig stikker af. Der er nogle sidehandlinger som ikke decideret lægger sig op af den primære historie, og det kan virke lidt langsommeligt i forhold til det vi som seere skal have ud af filmen. Det skal dog siges at alle sidehandlinger afsluttes og det kan jo også sagtens være at det vitterligt har forholdt sig sådan. Men En Ny Start kunne alligevel i min optik godt have været mindst et kvarter kortere.

Cameron Crowe (manden bag Jerry Maguire, Vanilla Sky) har ikke skabt nogen uforglemmelig filmperle, men han har skabt et solidt drama som nok skal finde og vinde sit publikum. Ikke mindst hvis du er glad for dyr. Her kvitteres med 4 stjerner.

SF/Fox.

Titel: En Ny Start
Original Titel: We Bought A Zoo