Neel (Emir Kusturica) har i et beruset øjeblik sammen med vennen Ollivier (Reynald Bouchard) forvildet sig ud til kaptajnens hus, det sidder indenfor og mætter sig i alskens fedterier. Han bliver lokket udenfor, og de stikker ham ned, med dødelig udgang for den bredbæltede kaptajn. Der er sprækker I den lille bys huse, og snart ved alle hvad der skete ved kaptajnens hus. En retssag forelægger, og begge indrømmer de mordet, idet den ene mente at han var tyk, den anden at kaptajnen var fed. De kendes skyldige med henrettelse til følge. De bliver fragtet væk på en kærre assisteret af kaptajn Jean (Daniel Auteuil). Men befolkningen begynder at kaste sten fra det skjulte mod de dødsdømte, og da en af hestene bliver ramt, stejler de og galoperer vildt på den ramponerede gade, kærren vælter og Ollivier dør på stedet.
Neel bliver fragtet uskadt til det lokale fængsel, som er et indelukke på en firlænget gård. Her har Jean og konen Pauline, kaldet Madame La (Juliette Binoche) deres residens. De skal nu opbevarer fangel Neel, til bødlen er fremskaffet. “Enken”, en guillotine fra naboøen Saint-Pierre, står skæbnesvangert parat med sit skarpe fald.
Pauline tror på det gode i mennesker, og på at Neel kan omvendes, og derfor beslutter hun i samråd med en forstående Jean, at Neel kan hjælpe til, og smage lidt af sin indskrænkede frihed, ved at hjælpe til i huset og udenfor på marken. Hurtigt vokser en fortrolighed mellem Neel og Pauline, og jean mærker det, men tror fuldt og fast på sin hustru. Andre piger, enker i byen begynder at få svulmende hjerter i Neels nærvær, og hans popularitet vokser, da han en dag redder en kvinde fra en mulig død. Domsmændene og ordensmagten er ængstelige for befolkningens voksende sympati for den dødsdømte, og lægger ekstra pres på jean om at fangen skal spærres inde, og for at finde henretteren inden det hele munder ud i kaos. Neel bliver forelsket I en enke, og det hele synes at vende, og så kommer bødlen til byen. Hvilken enke falder Neel får, den I Saint-Pierre eller kvinden med barnet?
En rigtig fransk sædeskildring om ret og uret, med et interessant perspektiv, om at vende det onde til det gode, at føre den strafbare handling til afsoning, og omvendelse, og ikke myrde et liv påny. Juliette Binoche spiller med vanlig intensitet, overfor Emir Kusturica (Neel), som virker stærk, og vemodigt i sit spil. Er nok mere kendt som instruktør for film som “Sort Kat, Hvid Kat” og “Underground”. Daniel Auteuils person har også en kaptajns autoritet, men det hele synes at være taget med en langdistanceblænder, man kommer ikke rigtig tæt på, og det bliver sådan et sofastykke, hvor det hele er påklæbet et par forvaskede replikker, der hænger lidt tungt på lærredet eller fejrnsynsskærmen. Selve historien er ganske udemærket som vinkel, men den styres for traditionelt af instruktøren Patrice Leconte, og går derfor hurtigt i glemmebogen. Men den underskønne Juliette Binoche er altid et gensyn værd.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox.