Escape Plan

19. marts 2014 af Teddy Tofte

Escape Plan billede

Gamle, nydelige action-hunde i overdrevent, overspillet old school actionfilm.

”Escape Plan” er intet mindre end en fjollet, testosteron-fyldt actionfilm, båret på de nostalgiske skuldre af Schwarzenegger/Stallone-teamet, og den leger faretruende på grænsen mellem at være en klog parodi på sig selv og et flovt, temmelig dårligt forsøg på at skabe en ægte action-blockbuster. Uanset hvad filmskaberne havde i tankerne, da de lavede filmen, så er ”Escape Plan” så inspirationsløs og overdrevent, at den er sjov, hvilket er den eneste grund til, at den ikke fejler fuldstændig.

Sylvester Stallone spiller Ray Breslin, en mand der specialiserer sig i at bryde ud af topsikre statsfængsler for at finde deres svage punkter. Han får tilbuddet om at infiltrere et tophemmeligt CIA-fængsel, som huser verdens farligste individer og som aldrig vil se dagslyset igen. Ray siger ja, fordi pengene er gode, men der går ikke lang tid, før han indser, at noget er galt denne gang. Han bliver sat bag tremmer og hans fangetagere har ingen intentioner om at nogensinde lukke ham ud igen.

Han bliver chikaneret af fængselsinspektøren, spillet af Jim Caviezel. Caviezel har tydeligvis fået at vide, at han skal spille en homoseksuel karakter og gøre det så overspillet som muligt. Det gør han så, men desværre ved han ikke, hvornår det er for meget og han skaber derfor en karakter, som er så overstyret og komisk, at det ødelægger alle de scener, han er med i.

Breslin får hjælp af to andre indsatte, Rottmeyer (Arnold Schwarzenegger) og Javed (Faran Tahir). Men at undslippe fra verdens mest sikre, hemmelige fængsel er ikke kun noget, der kræver en del hjerne, det kræver også oppumpet muskler og eksplosive action-scener.

Ud af trioen er det helt klart Schwarzenegger, der stjæler showet, eftersom han er helt med på idéen om filmens morsomme præmis og forstår at have det sjovt med det materiale, han har fået udleveret. Fordi flugtplanen i ”Escape Plan” beror på, at der er visse episoder, der skal føres ud i livet af karaktererne, for at planen kan lykkes (f.eks. falske slagsmål m.m.), er det næsten altid Schwarzeneggers karakter, der er centrum i episoderne og dermed bidrager med morsomme indfald. Især bringer han et stort smil på mine læber, da han begynder at snakke tysk for at distrahere fangevogterne, men også når han i en scene fatter et kæmpe maskingevær, skuler til kameraet med et glimt i øjet og cementerer, at han tager pis på sit eget image. Stallone, til gengæld, er som altid meget alvorlig i sin rolle. Det passer ikke helt til filmens ånd, men skaber dog kontrast til Schwarzeneggers komik.

Der er mange andre skuespillere til stede, som du med sikkerhed kender, men som, ligesom Jim Caviezel, bidrager med underlige præstationer. Curtis Jackson (også kendt som gode, gamle 50 Cent) bliver beskrevet som at være en slags IT/hackernørd (som om!). Amy Ryan (”Gone Baby Gone”) indløser sin lønseddel og kører på normal mode – vi har set hende præstere bedre skuespil før. Sam Neill er et rart ansigt at genkende i en film med mange gæsteoptrædener, men hans tilstedeværelse er minimal. Vincent D’Onofrio spiller igen underlig, mens Vinnie Jones igen spiller voldelig og utilregnelig. Faran Tahir (”Iron Man” og ”Star Trek”) er et frisk pust til Stallone/Schwarzenegger-dynamikken.

Mikael Håfström, den svenske instruktør af bl.a. ”1408”, har sammensat en højst besynderlig actionfilm med gamle action-stjerner uden særlig meget action. Det meste af filmen går ud på at lave planer, snakke om fængslet, udveksle morsomme spydigheder og vente på, at de to hovedrolleindehavere fatter en pistol eller uddeler knytnæveslag. Men nu hvor der er så meget snak i denne film, undrer det mig, at instruktøren har valgt at filme så mange af scenerne helt tæt på skuespillernes ansigter, i stedet for at fokusere mere på dialogen og sørge for, at Schwarzenegger og Stallone er i samme vinkel. Det er frustrerende, at der bliver klippet mellem de to skuespillere, når filmskaberne egentlig kunne have sat kameraet ét bestemt sted og så sagt ”action!” Når Stallone og Schwarzenegger er i samme film, er det jo ligesom De Niro og Pacino i ”Heat”!

”Escape Plan” vil hverken revolutionere action- eller fængsel-genren. Men den er sjov, fordi vi kender skuespillernes baggrunde og ønsker at se dem igen gøre det, de er bedst til: nemlig at være bad-asses og se seje ud, mens de er det. Havde det ikke været for de to hovedrolleindehavere med de iøjefaldende navne, ville filmen være faldet pladask til jorden og glemt, inden der var gået et par minutter.

Tekniske detaljer: Censur, 15 år. Billedformat, widescreen 1.78:1. Lydformat, Dolby Digital 5.1 og DTS. Undertekster, dansk, norsk, svensk og finsk.

Ekstramateriale: Der er intet ekstramateriale. 0 stjerner for dette.

Titel: Escape Plan