Eternals

3. november 2021 af Maria Bjerregaard

Eternals billede

Der er alt for meget seriøsitet og selvhøjtidelighed i Marvels seneste film.

”Eternals” blev annonceret for et par år siden, hvor der står nye superhelte og et spritnyt skuespilhold på plakaten. Filmen skulle være med til at booste Marvels næste fase af superhelte. Og nu har vi så fået resultatet. Denne gang med den oscarvindende instruktør, Chloé Zhao, som også har skrevet manuskriptet.

De udødelige ”Eternals” har været på Jorden i flere tusinde år, hvor de har fulgt menneskelighedens udvikling samt at beskytte dem imod monstrene, Deviants. Efter adskillige års stilhed, truer en ny form for Deviants, og ”Eternals” bliver nød til at samle sig igen efter flere års adskillelse. Superheltene Sersi ( Gemma Chan) og Ikaris ( Richard Madden) sætter nu kurs for at finde de andre Eternals, som nu er spredt ud over resten af verden.

Der er meget nyt, som foregår i denne nye Marvel fortælling. For det første, introduceres en lang række nye superhelte, som vi aldrig har hørt om før – og de er nærmest guddommelige. De har fået Chloé Zhao til at instruere, der bl.a. er kendt for hendes smukke independentfilm ” The Rider og oscarvinderen ”Nomadland”. Det virker som om hendes stille og rolige stil slet ikke passer ind i Marvel-universet, hvor vi efterhånden ved, hvad vi kan forvente os. Tempoet er simpelthen for langsomt til en Marvelfilm og spilletiden på 2,5 time bliver alt for kedsommelig.

Filmen virker til at have haft alt for meget fokus på diversitet, hvilket sådan set er forfriskende at se. Filmen skal dog også bare holde som helhed, hvis det skal fungere. Komikeren Kumail Nanjiani er et meget atypisk valg for en superhelt, men han er også mere med for at være det humoristiske indslag. Richard Madden ser fantastisk ud på det store lærred, og minder om en klassisk filmstjerne fra 60’erne, men har næsten ingen karakter som Ikaris.

Alle karaktererne skal se så smukke ud. Selv Angelina Jolie i hendes ældre år ser godt ud som superhelt, men der er ikke meget substans til at holde filmens karakterer spændende. Efter flere tusinde år på jorden burde de fleste af dem vise tydelige tegn på al den menneskelige smerte og håb, men alligevel virker det som om de alle lever i deres egen selvhøjtidelighed. Bevares, det er også en rigtig visuel flot film, som vi kender dem fra Marvel, men resten virker alt for forceret.

”Eternals” er visuel flot, men mangler både sjæl, humor og spændende action, som vi er vant til fra Marvelfilm. Chloé Zhao gør hvad hun kan, for at få opfyldt sine egne indiefilm kriterier med Marvel-universeret, men det lykkes bare ikke. Alle skuespillerne gør, hvad de kan, for at få udviklet nogle spændende karakterer, men det forbliver meget endimensionelt og kedeligt. Forhåbentligt kan Marvel nå at redde ”Eternals” i det kommende film.

Titel: Eternals
Original Titel: Eternals
Premieredato: 3. november 2021