Extortion

21. august 2017 af David Lund

Extortion billede

Når din familie bliver kidnappet, og du tager sagen i egen hånd.

Op igennem 90’erne var der en lang række film om kidnapning. Det var et af datidens helt store frygt - at miste sin familie, at blive mistænkt selv og den viden, at politiet nok ikke kan klare problemet igennem lovens veje. Desværre faldt mange af disse film igennem pga. klicheer og utroværdig udvikling, hvilket nok var årsagen til, at man droppede med at producere dem, og de den dag i dag står som et meget svagt minde i folks erindring. “Extortion” vækker på alle måder minder om en forsvunden tid, og når man ser filmen, kommer man pludselig i tanke om en masse detaljer fra de film, vi så lykkeligt har glemt.

Denne gang tager en familie til de vestindiske øer, lejer en båd af en lokal og strander på en øde ø. Et par dage efter er sønnen og konen besvimet af dehydrering, og da en båd kommer forbi og forhandler økonomisk om at redde familiens liv med faren, begynder “Extortion” at vide sit grimme, utroværdige og klichefyldte ansigt. Desværre ved man allerede fra allerførste scene, at det nok skal køre hurtigt af sporet. Tilfældighederne i dialogen hober sig op imens skuespillet virker mere som teater end film. Det er karikeret, sentimentalt og grinagtigt. Produktionen bærer i øvrigt også præg af sin økonomi, hvor især det håndholdte kamera er direkte håbløst.

“Extortion” har dog en vigtig ting kørende for sig - sit tempo. Filmen er skåret efter en velkendt skabelon, så spændingskurven sørger for, at man aldrig keder sig. Udviklingen fra den glade families rejse, over øens dræning af selvsamme familie til jagten på familien og overlevelse er tempofyldt og underholdende trods filmens manglende logik. Måske skulle man have skåret filmen endnu mere ind til benet, og droppet Danny Glovers sidehistorie halvvejs igennem. Hans accent er ufrivillig komisk, og hans star power er så godt som ikke-eksisterende længere, så årsagen til hans lille rolle er virkelig svær at få øje på. Med det sagt sker der ting igennem filmen, som man slet ikke regner med, og disse opvejer også en del for de mange klicheer.

Som helhed får “Extortion” dog en forsigtig anbefaling, da der ganske enkelt ikke bliver lavet film som disse længere, og den på trods af klicheer og mangel på troværdighed, går nye veje. Kan du se igennem de tekniske mangler, er “Extortion” en til tider velfungerende spændingsfilm.

Titel: Extortion
Original Titel: Extortion
Premieredato: 16. maj 2017