Extras - Sæson 2

3. december 2007 af Jesper Poulsen

Extras - Sæson 2 billede

Nye løjer med Andy Millman, wannabe celebrity

Robert De Niro, Orlando Bloom, Daniel Radcliffe, David Bowie, Ian McKellen m.fl. Ja, det lyder jo som en storfilm allerede, men ikke desto mindre er der “kun” tale om en BBC-produceret tv-serie. Men til gengæld en af de absolut bedste. Det er igen Ricky Gervais og Stephen Merchant som har lagt hjernerne i blød for at omgåes det spøjse galleri af håbefulde, men ret kiksede typers vej mod stjernerne. Extras sæson 2 er på gaden!

Sidst vi forlod Andy Millman havde han netop fået lovning på sin egen sitcom. Den viser sig desværre, for ham, at være bundelendig. Dårlige kostumer og rådne one-liners! Men på tv kommer han da. I et desperat forsøg på at opretholde sin værdighed, forsøger Andy at mænge sig med de store stjerner. Men det er ikke let at skulle lade som om at alle elsker en, at lade som om at man har penge nok, og lade som om at alt er i skønneste orden. Specielt når det for ingen af kategorierne er tilfældet.

Tilmed er folkene som står bag Andy ikke ligefrem noget A-Team. Hans manager sidder hårdt på den stramme økonomi, og har mere travlt med at kigge på kuglepenne med bare damer end at arrangere det ønskede møde med Robert De Niro. Veninden Maggie er bestemt heller ikke blevet meget klogere siden sidst. Hun lever til fulde op til fordommende med dumme blondiner. Hun forstår ikke skjulte hentydninger, ironi eller at bagtalelse forbliver tys-tys. Med andre ord sørger hun ubevidst for at Andy havner i den ene pinlige situation efter den anden. Og når det så ikke er Maggie som er arkitekten, så plejer Andy som regel at kunne klare det selv...

Af uheldige optrin kan jeg i flæng nævne Andys bøvl med gadetiggere, en talende dukke, hash-rygende fans, tre mænd på et toilet til BAFTA-uddelingen, tilsviningen af en mongol-dreng, Andys kiskede scoretrick og et guld-kredit-kort i en dametøjsforretning. Andy har også en tendens til at forsøge at lyve sig ud af sine optrin, men ofte med det resultat at tingene bliver meget værre. Faktisk kan man vel kalde Andy for det britiske svar på Frank Hvam i Klovn. Så kunne Stephen Merchants rolle som manager Darren Lamb pænt være en pendent til Casper Christensens rolle. Så ved du så nogenlunde hvor vi befinder os på humor-skala'en.

Extras er en betagende serie, hvor det ene afsnit afløser det andet i forhold til at være klistret til skærmen. Det er situationskomikken og det usagte ord som tænder hele virakken, samt det faktum at man sidder trygt i sofaen og nyder at man ikke er tilstede. Intet under at stjernerne står i kø for at medvirke. Ud over de førstnævnte er der et hav at britiske komikere og skuespillere som kigger ind, for ikke at forglemme Chris Martin fra bandet Coldplay, Stephen Fry eller hvad med Warwick Davis (den lille dværg fra Willow, Harry Potter, The Hitchhiker's Guide To The Galaxy, Narnia, Star Wars, Labyrnten, Time Bandits og mange flere).

Det at være en berømthed er her fremstillet med sarkastisk charme, og alle gæstestjerner har fået tildelt en arrogance ud over det sædvanlige. Ian McKellen er jo adlet og smører tykt på med det, Orlando Bloom vil kun tale om hitlister over mandlige sexsymboler, Daniel Radcliffe kalder på sin mor og får sin vilje, hvis noget går ham på, David Bowie for en hel natklub til at synge smædesange om Andy og Robert De Niro bryder sig bestemt ikke om at man spilder hans tid. Sjovt? Ja, det tror jeg nok det er.

For nye seere er det en god idé at stifte bekendtskab med sæson 1, før man hopper ombord her. Den første sæson er lige en sjat mere nyskabende, original og sjov end sæson 2. Men det skal ikke ødelægge målestokken, for 5 stjerner er vel også en hæderlig karakter?

Ekstra Materialet er hyleskægt. Få først en grundig fortælling om tilblivelsen og processen med at få handlingen bragt videre. Se også en sjat fraklip, hvor det går helt galt. Se også Ricky og Stephen fortælle om hvor hæsligt det er når man bare ikke kan holde sig fra at grine under optagelserne. Og så er der en herlig film om en af folkene bag Extras som Ricky har haft sjov med at tape ind i alle mulige og umulige positurer, og som vedkommende selv skulle komme ud af. Der er brugt mange timer og meget tape på happeningen...

SF/Fox.

Titel: Extras - Sæson 2
Original Titel: Extras - Series 2