Far til fire på hjemmebane

3. oktober 2008 af Christian Arhoff Andersen

1 stjerner Skriv en kommentar

Far til fire på hjemmebane billede

Far til Fire er tilbage i endnu et eventyr

Underligt nok ser det ud til at det har været muligt at fører ”Far til Fire” konceptet ind i det nye århundred, og selvom diverse anmeldelser og anmeldere hagler de nye film igennem, finder de ligesom ”Anja & Viktor” filmene et stort publikum. Forklaringen er da også svær at finde frem til da de nye film er totalt blottet for den charme og sociale relevans de gamle film havde. Forklaringen skal nok findes i den del af det danske biografpublikum, der ikke søger de store udfordringer i en biografoplevelse. Og at man kan have børnene med gør det vel kun bedre.

Tilværelsen er som i kender den i det lille rækkehus. Far(Niels Olsen) prøver at få sin hverdag til at hænge sammen, med fire forskellige unger. Det ser dog pludselig ud som om at den lille familie står i held, da Far og hans venner i tipsklubben har vundet 280 tusind kroner. En tyv stjæler dog Fars pung, og nu må Lille Per(Kasper Kesje), Onkel Anders(Jes Ingerslev) og alle de andre se om de kan fange tyven, og få Fars pung tilbage.

Historier er mildest talt dårlig, det er som om alle de gode manus forfattere i Danmark holder fri, eller åbenbart koster for meget, da det er svært at se hvordan det burde være muligt at få penge for at finde på en historie som denne. De gamle ”Far til Fire” film er på ingen måde fantastiske, men de har alligevel en eller anden form for nostalgi bundet til dem, og formår at gå samme tynde linie imellem at være cheesy og være børnevenlige. De nye film undskylder sig med at de er for børn, men bare fordi man henvender sig til et børnepublikum, behøver man vel ikke at lave venstrehåndsarbejde. Børn er ikke dumme, de kan godt kende de gode historier fra de dumme, ellers ville film som ”Ratatouille” ikke kunne tjene så meget ind.

”Far til Fire på hjemmebane” er en dårlig oplevelse. Så meget er vidst sagt, men hvis det er sådan at man laver film til børn i dag, er denne anmelder glad for ikke at være i den målgruppe længere. At være dårlig er en ting, men den måde de nye ”Far til Fire” film taler ned til børn på er skidt og utroligt at forældre stadig gerne vil have at deres børn ser den slags. Men bare de slipper for at passe dem i 90 minutter, er alt vel tilladt.

Titel: Far til fire på hjemmebane
Original Titel: Far til fire på hjemmebane
Premieredato: 3. oktober 2008