Farlige Forbindelser

20. maj 2012 af David Lund

Farlige Forbindelser billede

Kostumedrama fra 1988 der stadig holder den dag i dag.

Kostumedramaer har altid været en sær størrelse. Selv tilbage i 80’erne virkede det som om, at fokus på kostumer og gengivelse af en historisk æra, var vigtigere end selve historien og karaktererne. Alligevel, eller måske bør man sige ”derfor”, er der noget fascinerende ved subgenren. De overdådige kostumer som nærmest altid er selvskreven til en Oscar-nominering, giver et farverigt og iøjefaldende indblik i fortiden. Så skidt pyt med selve historien der næsten altid kommer i anden række. En af klassikerne indenfor genren er Stephen Frears’ ”Farlige Forbindelser” aka ”Dangerous Liaisons” fra 1988. Den er netop blevet restaureret og genudgivet på blu-ray, og selvom man kan emme en snert af 80’ernes filmiske stemning, så har den overlevet de seneste årtier ganske glimrende.

”Farlige Forbindelser” handler hovedsageligt om forførelsens kunst, og til det har vi i John Malkovich en ganske usympatisk hovedrolle, som langsomt ændrer sig fra decideret playboy til et følelsesladet menneske, når han forelsker sig i Madame De Tourvel spillet af Michelle Pfeiffer. Dog formår den hensynsløse Marquise Isabelle de Merteuil spillet af Glenn Close at forpurre alting. Til det kommer en masse andre intriger, hvor et cast udover de nævnte bl.a. består af Keanu Reeves og Uma Thurman bliver blandet ind. Over hele linjen finder man fremragende skuespil, men Close ender alligevel på førstepladsen, og hun var da også nomineret for en Oscar for denne rolle. Malkovich klarer også sin hovedrolle glimrende, selvom hans skuespil ofte ender i det teatralske. Filmen er da også baseret på et teaterstykke (eller rettere sagt en bog der er skrevet efter et teaterstykke), så det er vel lidt svært at komme udenom.

Filmen er stort set udelukkende baseret på dialog. Man oplever en masse verbale udvekslinger karaktererne imellem, og først i slutningen begynder de at handle. Stephen Frears holder godt styr på sine skuespillere samt filmens tempo, og hvad der nemt kunne have blevet en film på over 3 timer, holder han med fast hånd lige under de 2. Frears er måske ikke den mest afvekslende instruktør på markedet, da han sidenhen har berørt denne genre flere gange, men ”Farlige Forbindelser” forbliver trods alt hans mest gennemførte film. Med nogle interessante roller spillet fremragende over hele linjen, en tilpas portion humor og et højt tempo, vil kun de færreste ikke være underholdt af filmen her. Er man til kostumedramaer på forhånd, er der ingen undskyldning for at undgå denne film. Personligt er jeg ikke den store tilhænger af subgenren, men jeg havde det nu stadig fornøjeligt med filmen.

Billede & Lyd – 4/6

Til tider kan man sagtens se, at der er blevet gjort meget ud af billedet. Detaljer dukker op, som man aldrig har opdaget før, da billedet er blevet ganske skarpt. Desværre er der også øjeblikke, hvor grynene tager overhånd. Billedet har ikke en jævn overgang fra scene til scene, og på trods af, at man aldrig har kunnet se filmen i så sprød kvalitet i hjemmebiografen før nu, så trækker manglen på balance altså ned. Lyden er derimod på nogenlunde samme kvalitetsniveau hele vejen igennem. De forskellige volumeniveau har fundet en god balance, så man sagtens kan høre dialogen indover den til tider høje score, og baghøjtalerne opfanger også en håndfuld detaljer hist og pist.

Ekstramateriale – 2/6

Et kommentarspor med Stephen Frears og Christopher Hampton (manden bag teaterstykket) er, hvad der er blevet plads til. Selvom der er et par spændende fakta ind imellem, bliver alt leveret ganske søvndyssende og gabende ligegyldigt, så det er meget svært at få hørt det hele i en omgang.

Warner Home Video.

Titel: Farlige Forbindelser
Original Titel: Dangerous Liaisons