Fascination.

5. maj 2009 af Henrik Andersen

Fascination. billede

Jean Rollins Fascination er i sandhed en fascinerende historie om rige kvinder, en blodtørstig kult og en flok hævntørstige banditter. Kræs for kendere, men nye tilhængere kan også nemt følge med her.

Lederen for en bande tyveknægte stikker af med deres fælles bytte. Marc (Jean-Marie Lemaire) bliver selv sagt ikke særlig populær, og banden følger efter ham med hævn og drab i tankerne. Marc søger skjul i et gammelt slot hvis eneste indgang er via en smal stenbro over voldgraven. Men slottet viser sig ikke at være helt ubeboet. Her opholder nemlig 2 smukke piger sig. Elisabeth (Franca Mai) og Eva (Brigitte Lahaie). Først lader de sig overmande af tyveknægten, men det viser sig snart at de er stærkere end først antaget. Selvom de 2 kvinder elsker med hinanden forfører de også tyven, og overtaler ham til at blive natten over. De skal nemlig holde en fest sammen med nogle andre kvinder, og vil gerne have en mand med i festlighederne. Marc har ikke andet valg end at blive, fordi hans bande nu har belejret slottet. De ene af de to kvinder, Eva tager sagen i egen hånd og iført en gennemsigtig kjole, højhælede støvler og en le sætter hun en stopper for bandens belejring. Intet må komme i vejen for den kommende nats sammenkomst. Natten falder på og Marc bliver mere og mere nervøs ved hele situationen, og hvad der i virkeligheden er tiltænkt ham, kan han slet ikke forestille sig. End ikke i hans vildeste mareridt.

Fascination er en klassisk Jean Rollin film. Den indeholder alt det han er elsket og skældt ud for, og så er Fascination endda en af de mere tilgængelige af den Franske instruktørs produktioner. Handlingen er lige ud af landevejen og fortalt så alle kan være med. Ikke noget højtideligt kunst for kunstens skyld der. Så hvis man ikke før har set en Jean Rollin film kunne dette være det rette sted at starte.

Historien er som i de fleste af Rollins film ikke noget specielt. Denne gang er handlingen baseret på en virkelig hændelse om en blodkult bestående af rige kvinder der, når de mødtes drak blod. Jean Rollin der af mange betegnes som "Vampyr-Mesteren" har så fået drejet den virkelige hændelse over i en lettere twistet historie og tilført lesbisk sex, nøgenhed og død ved le. Slet ikke nogen dårlige ingredienser. Fascination er ikke en vampyrhistorie i almindelig forstand. Der er ingen sorte kapper, flaksende flagermus eller spidse hjørnetænder. Kvinderne i historien opfører sig dog som vampyrer idet de lokker uskyldige mænd i deres fælde og drikker deres blod.

Fascination indeholder nogle uforglemmelige billeder i indledningssekvensen, hvor kvinderne fra kulten mødes på et slagteri og drikker okseblod af høje vinglas. Billederne af de smukke kvinder iført hvide sarte kjoler, der står midt i slagteriet, imellem døde okser og bjerge af tarme og pøle af blod er hele filmen værd. Et ægte Jean Rollin øjeblik.
I det hele taget er Fascination visuelt meget flot. Billederne er på en gang smukke og grufulde, og Jean Rollin formår at udnytte hans locations til fulde. Specielt slottet historien udspiller sig omkring er godt taget i brug. Specielt scenen hvor Eva, spillet med sensuel nerve af pornomodellen Brigitte Lahaie, tager på udrydelsestogt imod banditterne, og ender med at slå den sidste af dem ihjel på den smalle stenbro over voldgraven, med hendes skarpt slebne le, kan nydes igen og igen.

Man skal ikke se Jean Rollins film hvis man bare er på udkig efter nøgenhed, lesbiske vampyrer og blodige effekter. Disse ingredienser er dog tit og ofte med, men der findes mange film hvor de er langt bedre præsenteret. Men hvis man derimod kan lide drømme ligende og fantastiske historieelementer, tilsat smukke og indtagende billeder er Rollins film værd at gå efter, og så er Fascination bestemt ikke et dårligt sted at starte.

Ekstramateriale.

Der er ikke meget ekstramateriale at komme efter her. Another World Entertainment har deres trailershow fra andre udgivelser, og det er også muligt at se et trailershow for andre af Jean Rollins film. Desuden er der et kort slideshow med billeder fra produktionen. Der er nogle ret sjove billeder imellem, der viser Jean Rollin på arbejde under tilblivelsen af Fascination.

Samlet karakter for ekstramaterialet bliver 1 ud af 6 mulige stjerner.

Udgivelsen som Another World præsentere os for er helt fin. De ridser der er i lakken er til at leve med, og betyder ikke noget for helhedsindtrykket.

Fascination kan ses med Danske, Svenske, Finske og Norske undertekster.