Femme Fatale (DVD)

5. august 2003 af Steffen Damkjær Moestrup

Femme Fatale (DVD) billede

Stiliseret – ikke erotisk. Irriterende – ikke spændende. Brian De Palma har kreeret en mærkværdig men ikke al for seværdig thriller.

Det starter ellers så godt. Et hæsblæsende og opfindsomt diamantrøveri sætter handlingen i gang midt under Cannes filmfestivalen. Supertyven Laure Ash (spillet af den uerfarne Rebecca Romijn-Stamos) har imidlertid fuppet sine medsammensvorne, og efter en heftig lesbisk scene med den danske supermodel Rie Rasmussen smutter Laure afsted med diamanterne. Eller gør hun?

Denne film er fyldt med sådanne varianter af ordet ”eller”. Aldrig ved man noget med sikkerhed. Alle snyder alle, og en identit er ikke en fast størrelse. Filmen er sat i et fatalistisk Film Noir-univers, og med arven fra 40’ernes og 50’ernes film er Femme Fatale-figuren den altoverskyggende karakter. Denne manipulative og durkdrevne kvindetype, der spinder mændene ind i hendes net af snyderier og død.

Efter tyveriet træder Laure ind i et nyt liv som ambassadørfrue. Hun overtager ganske enkelt en anden kvindes identitet. Da en paparazzi-fotograf (Antonio Banderas) får et foto af hende kommer hun imidlertid i hendes gamle kompagnoners søgelys. Fotografen forsøger nu at hjælpe hende ud af suppedasen, men er hun interesseret i hans hjælp, eller er også han blot en af de mænd, der skal fuppes. En underfundig handling sætter i gang, som afsluttes med en sekvens, som ikke kan beskyldes for at være forudsigelig, men som for undertegnede virkede direkte skuffende og letkøbt.

Filmen holder således ikke tråden fra den gode start. Logikken begynder så småt at vakle. Det kunne have været en pointe i sig selv, men som handlingen skrider frem, hvilket den kun knapt gør, irriteres man over de mange uvisse faktorer, det konstante fokuskift, den anmassende optik.

De Palma har kastet sig ud i adskillige visuelle teknikker for at levendegøre det forvirrende manuskript. Det lykkes ikke rigtig. I arven fra især Hitchcock men også Kurosawa, Lynch og Antonioni forsøger han sig med split screen, parallelforskudte handlingsforløb, gentagelser, drømmesekvenser, falske identiteter og referencer til så forskellige film som Vertigo, Double Indemnity, Blow Up og Mulholland Drive.

Femme Fatale kan også læses som en kommentar til filmmediet. Om film som en drøm, hvor scener kan beskæres, belyses og vinkles efter forgodtbefindende. Hvor livet tager en drejning ved instruktørens vink. Hvor tilskuerens oplevelse af det sete afhænger af tilskuerens egen konstruktion udfra de informationer og den del af verden, instruktøren stiller til rådighed.

Nogle vil sikkert finde denne film rigtig god, enkelte vil kalde den et mesterværk. Jeg kan gå med til at kalde den modig men så heller ikke mere.

Ekstramateriale:

Udover to trailers indeholder DVD’en en fem minutters Behind the Scenes, som dog mest består af klip fra filmen. Der er enkelte kommentarer fra De Palma, Banderas og Rojmin-Stamos, men det bliver desværre på overfladen. Mere kød er der på de tre featurettes. Den 11 minutter lange ”Visualizing Femme Fatale” handler ikke så meget om, hvorledes manuskriptet bliver visualiseret, som den handler om, hvordan ideen til filmen opstod. Om De Palmas brug af klassiske figurer som Femme Fatale-kvinden og Film Noir-universet. Her er igen en smule for mange klip fra filmen, men vi kommer noget dybere ind i De Palmas overvejelser omkring filmen. Den 24 minutter lange ”Dream within a dream” går i kødet på nogle af filmens teknikker. Scener gennemgås, musik diskuteres og drømmesekvensernes indhold forklares. Den to minutter lange ”Dressed to kill” er mere tynd. Her er blot klip fra filmen og enkelte stills fra optagelserne. Hvad den prøver på at fortælle os, forbliver lidt af et mysterium. De tre featurettes er rimelige hver for sig, men kunne sagtens have været blot et langt program. Mange af pointerne gentages i de tre, og de utallige klip fra filmen bliver lidt for meget. Meget vil have være vundet, hvis man havde nøjes med en featurette. DVD’en indeholder desværre ingen kommentarspor, hvilket er rigtig ærgeligt med en så intelligent og refleksiv instruktør som De Palma.

Der kan gives tre stjerner til ekstra materialet.

Audio: 5.1 Dolby Digital
Undertekster: Dansk, engelsk, finsk, norsk, svensk