Fint Skal Det Være - Sæson 1-2

31. marts 2006 af Morten Eriksen

Fint Skal Det Være - Sæson 1-2 billede

Så er de 16 første episoder af “Fint Skal Det Være” ude på dansk dvd. Serien kørte på BBC i 5 sæsoner før det sidste afsnit blev sendt i 1995.

I den populære serie følger vi det aldrende ægtepar Hyacinth og Richard Bucket. Hyacinth, en dominerende og eccentrisk kvinde hvis altoverskyggende mål med tilværelsen er, at vise omverdenen hvor fornem hende og hendes mand er. Richard er dog alt andet end snobbet. Han ønsker blot at han og Hyacinth kan leve en stille og rolig alderdom. Det er dog langtfra ligetil, når ens kone hele tiden har gang i projekter for at profilere sig og styrke sit image. Hendes overivrige personlighed går ikke kun Richard på nerverne! Naboerne Elizabeth og hendes bror Emmet kan næsten ikke klare at bo ved siden af. De forsøger at undvige hende så godt som de nu kan. Et stykke derfra bor Hyacinths ene søster Violet, der har giftet sig med den mærkelige men rige bookmaker Bruce. Hyacinth har yderligere to søstre, Daisy og Rose, som hun meget modvilligt vil vedkende sig, da de ikke ligefrem er overklassemennesker. De bor i det faldefærdige barndomshjem sammen med Daisy’s mand, den øldrikkende og usoignerede Onslow og deres senile far. Endelig er der sønnen Sheridan der kun ringer når han er i økonomisk bekneb.

Tilbagevendende temaer i serien er fine middagsselskaber eller te og lette anretninger som Hyacinth inviterer til. Man griner genkendende til scener hvor hun kommenterer i et væk mens Richard kører bil. Der er også tit problemer med hendes senile far der enten er syg eller er stukket af. Så er der søsteren Daisy og hendes mand Onslow som hun meget nødigt vil ses sammen med. Det giver gentagne gange anledning til sjove optrin.

Et vellykket afsnit er f.eks. episode 2 fra sæson 2 hvor Hyacinth og Richard skal transportere en fin gammel dame Mrs. Fortesque. En tur der giver et par hakker i Hyacinth’s fine facade.

”Fint Skal Det Være” har været sendt på dansk tv i flere omgange. Laver man en ubamhjertig sammenligning med en anden BBC produktion der også har en overgearet men elskelig snob i centrum, nemlig ”Halløj på Badehotellet”, så er historierne her kørt længere ud og de er ikke så raffinerede som i badehotellet. Nu er der også produceret over tre gange så mange afsnit af ”Fint Skal Det Være” og historierne er langsomt blevet mere overdrevne. De første episoder er de bedste. Jeg synes at Geoffrey Hughes som Onslow er lige i øjet. Han siger ikke så meget, men det er ham der fyrer de gode pointer af. Derudover er Richard også eminent som en mand der træt af dikkedarer, men sandsynligvis har været under tøffelen i mange år. Shirley Stelfox spiller Rose, hvis forbrug af mænd grænser til det nymfomaniske. Hun blev udskiftet efter første sæson med Mary Millar hvis figur og fremtoning ramte meget bedre den person som Rose er. Stelfox var en mere afdæmpet Rose, og det virkede som om at hun ikke kunne finde sig til rette i rollen. Mary Millar havde i øvrigt en karriere som sanger i stort opsatte teaterstykker som ”The Phantom Of The Opera” og ”Beauty and the Beast”. Sidstnævnte blev dog blev hendes sidste. Hun døde af kræft i 1998.

Der er noget hyggeligt over serien. Den er meget ”engelsk”. Man kan sagtens sætte dvd’en på og så følge med en gang imellem mens man gør rent eller laver andre ting. Hyacinth fylder billedet med hendes personlighed og den ene farce følger lige i kølvandet på den anden. Toppen af det sjove ryger dog ved gentagne gennemsyn.

DVD specifikationer:

En udgave som denne med to hele sæson’er er for dem der elsker serien. Tager man dét i betragtning, så er det besynderligt, at der absolut intet ekstramateriale er at finde på de tre dvd’er! Ikke engang en folder med produktionsnoter er der vedlagt! Indholdet minder tydeligvis om den engelske box-udgave, men kigger vi på den amerikanske udgivelse der fås enten i et komplet 8 disk sæt ”The Full Bouquet” eller som enkeltvis titler, så er der hér både outtakes, interview, engelsk tv-reklame med Hyacinth og Elizabeth, biografier og et program om Hyacinth. Skal der være danske undertekster, ja så må man tage til takke med denne udgivelse og dermed undvære ekstramaterialet.

Menuerne er enkle og man kan vælge en enkelt episode der i øvrigt er delt op i kapitler. Alt er præsenteret i det originale format 4:3 Dolby Digital stereo. Episoderne er tekstet på dansk, norsk, svensk og finsk. Hvert afsnit varer en halv time og der er presset 5-6 afsnit ind på hver disk. Dette går derfor ud over billedkvaliteten der ellers er ret god på BBC produktioner. Komprimeringen i billedet ses for det meste når der er meget bevægelse i billedet. Detaljerne bliver en anelse grynede. Ikke at det er så meget at det generer!

Episoder:

Sæson 1

Sæson 1, Episode 1: Daddy's Accident