Flugten

5. august 2009 af Mie Bach

Flugten billede

Filmatiseringen af Olav Hergels populære roman ”Flygtningen”.

Man kan meget nemt komme til kun at forbinde Iben Hjejle med komedier, da det er i denne type film, og ikke mindst serier, hun overvejende har spillet med i, fx Langt fra Las Vegas, Klovn, Inkasso, Gamle mænd i nye biler, Blinkende lygter osv. Det er dog med Flugten, at jeg for første gang er blevet rigtig overbevist om, at hun ligeledes kan meste de mere seriøse genrer, og til fulde bære en hovedrolle. Jeg syntes, at hun er intet mindre end fantastisk castet til rollen som udenrigs journalisten Rikke Lyngvig, der ved lige præcis, hvad hun vil og går efter det. Hun er en moderne, stærk kvinde med ben i næsen. Rikke Lyngvig og hendes viljestyrke er omdrejningspunktet i Flugten, der lægger ud med at udspille sig i Afghanistan, hvor hun skal lave et interview med en tidligere tolk for den danske hær. Noget går dog galt under mødet, og hun bliver kidnappet af taliban. Deres krav er, at enten trækker de danske styrker sig ud af landet ellers dør Rikke. På forunderlig vis lykkes det hende dog at slippe fri, og hjemme i Danmark bruger hun sin historie til at fremme sin karriere og skriver en bog. Men facaden krakelerer for under overfladen gemmer Rikke på en skæbnesvanger hemmelighed, som kan koste hende alt.

Der skal ikke herske tvivl om, at jeg er mere til Lars end Mads når det kommer til brødrene Mikkelsen, og ligesom Iben Hjejle, syntes jeg han gør det rigtig godt i Flugten. En anden der er bestemt er værd at bemærke er 17-årige Faigh Zamani, som kom til Danmark for kun 6 år siden, som flytning fra Afghanistan. Af en debutant over for så store skuespillere, er det ganske imponerende og han brænder igennem på lærred. Men det er ikke kun skuespillet jeg er begejstret over. Jeg syntes, at denne politiske thriller er utrolig modig i forhold til meget andet vi ser i Danmark og meget ambitiøs. Den tør behandle et ømtåleligt emne, nemlig Danmarks deltagelse i krigen i Afghanistan og behandling af de afghanske tolke. Det er en intens film, med den helt passende mængde action efter min smag. Jeg ville have været helt oppe på seks stjerner, hvis det ikke lige var for, at den blev trukket en smule ud til sidst og indtil flere steder sad jeg med en fornemmelse af, at det nok var enden på historien. Men alt i alt en rigtig flot film af filminstruktør debutanten Kathrine Windfeld, der tidligere har lavet serierne Kongemordet og Kronprinsessen.

Titel: Flugten
Original Titel: Flugten
Premieredato: 14. juli 2009