Stik mod hvad man kunne forvente er soundtracket til John Singletons nyeste film, ”Four Brothers” uden bidrag fra nogle af de rappere og r’n’b sangere der medvirker i filmen. Musikken er denne gang udelukkende leveret af Singletons faste samarbejdspartner, David Arnold, der ligeledes har stået bag musikken i de fleste af Roland Emmerichs kæmpeproduktioner.
Det er dog hverken synderlig storslået eller vidtfavnende musik, der bydes på. I stedet har Arnold samlet en gruppe dygtige musikere med hvilke han leverer 37 minutters særegen orkester-blues. De bløde trommer, melankolske blæsere og den funky guitar bliver solidt bakket op af et større orkester, der tager styringen i de mere voldsomme dele. Det medvirker til at musikken faktisk fungerer som en selvstændig oplevelse. Man kan uden besvær læne sig tilbage, lukke øjnene og glide ind i det fløjlsbløde toner. På flere numre bydes der oven i købet på vokal af gospel sangerinden Bobette Jamison-Harrison.
Filmen omhandler fire mænds jagt på deres fælles plejemors morder, og den rå og til tider voldsomme tone der kommer ud af en sådan hævnhistorie er udmærket illustreret i Arnolds mere bombastiske stykker.
Musikken understøtter ligeledes glimrende den sørgmodige stemning i filmen, men som sagt er et af de allerstørste positiver ved udgivelsen at pladen formår at stå på egne ben. Visse steder kan man næsten drage paralleller til moderne, instrumentale kunstnere såsom The Cinematic Orchestra. Der veksles mellem de mere dramatiske og de mere stemningsmættede numre på en måde der klæder pladen og det hele er pakket ind i en passende skarp produktion.
Soundtracket til ”Four Brothers” er som jeg forventer at filmen er – let tilgængeligt og underholdende uden at være banebrydende. Pladen hæver sig en del over mange score-udgivelser ved at holde vand som selvstændig udgivelse, men er man seriøs fan af denne slags musik, så er der grænser for hvor meget den vil imponere.
CDen er venligst stillet til rådighed af
Danacord Records.