Four Flies On Grey Velvet.

17. september 2011 af Henrik Andersen

Four Flies On Grey Velvet. billede

Dario Argento levere her varen i en ekstrem spændende Giallo fra hans gode gamle dage. Kender man ikke denne lille Italienske filmperle bør man ikke snyde sig selv for oplevelsen.

Roberto Tobias (Michael Brandon) er trommeslager og bor med sin søde kæreste. En mystisk fremmed førfølger ham, og en dag ender det med at Roberto i en mindre slåskamp, kommer til at slå den mystuiske mand ihjel med hans egen springkniv. En anden person iført en uhyggelig maske fotografere det hele, og snart bliver Roberto cikaneret med billeder fra mordet, døde katte og andre ubehageligheder. Ikke for at presse ham for penge, men for at drive ham til vanvid. Han hyrer en privatdetektiv, men lige meget hjælper det. Alle der kommer tæt på gådens løsning om, hvorfor han skal pines så frygteligt, kommer selv til at mærke dødens klamme hånd.

Giallo film genren er Italienske mord mysterier der ofte indeholder perverse mordere og kryptiske mordgåder, som sagesløse mennesker skal opklare med fare for selv at blive dræbt af en behandsket hånd, holdende en lang skarp kniv. I Argentos Giallofilm er det gerne ham selv der trækker i de sorte hansker og fører kniven.
Dario Argento har ud over Four Flies On Grey Velvet også lavet andre film i Giallo Genren. Blandt andet den lige så fabelagtige The Bird With The Crystal Plumage, og mesterværket Profondo Rosso/Mordets Melodi. Four Flies On Grey Velvet er iøvrigt en del af Dario Argentos "Dyre-Trilogi" der også indeholder den før nævnte The Bird With The Crystal Plumage, og den lige så spændende Cat'O Nine Tales.

Musikken i Four Flies On Grey Velvet er komponeret af ingen ringere end mesteren Ennio Morricone, og sammen med Argentos blændende smukke billeder (Franco Di Giacomo) og filmens suverent overlegne klippestil (Eugenio Alabiso), går det hele op i en stor og gennemført helhed. Som publikum kan man simpelthen ikke lade være med at være klistret til skærmen. Alene de første 15 min. indeholder så megen filmisk overskud og iderigdom, og man drages, om man vil det eller ej, ind i Dario Argentos net af kryptiske løsninger på filmens mordgåde der måske, måske ikke indeholder den sidste brik i det makabre puslespil.

Er du Argento fan har du sikkert allerede set Four Flies On Grey Velvet (undertegnede var selv så heldig at se den i biografen for efterhånden en del år siden under en Natfilm Festival i århus), men hvis man endnu ikke har oplevet den, er der ingen tvivl om, at der er kræs i vente. Alle andre med bare den mindste intresse for krimi-historier bør også kigge med her, det er ikke svært at blive draget af Dario Argento, og hans på en og samme tid smukke og grufuldt blodige fortællinger, der både facinere og frastøder, når kniven først svinges igen og igen.

Another World Entertainment har sørget for at sende en utrolig flot kopi af Dario Argentos Giallo-mesterværk Four Flies On Grey Velvet ud på det Danske DVD-Marked. Det er en total uklippet version, og tilslut er indsat et par klip der ikke tidligere har været i den Engelske kopi. Disse få klip i det forklarende klimaks er derfor med italiensk tale. Det er sjældent der bliver sendt så fine kopier ud af ældre klassikerer, men med den Danske udgivelse af Four Flies On Grey Velvet er der tale om noget nær det perfekte.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet er spændende, og består af en Dario Argento biografi og filmografi. Desuden er der trailers og en teaser og et enkelt Radiospots fra filmen.
Der er også nogle alternative credits både til start og slut. Desuden er der et fint slideshow med billeder og plakater.

Ekstramaterialet får 3 stjerner ud af 6 mulige.

Lyden er Engelsk Dolby Digital / Italiensk Dolby Digital. Billedformatet er Anamorfisk widescreen, og blilledet står super skarpt i en utrolig flot overførsel til DVD. Virkelig en fremragende kopi Another World Entertainment har tryllet frem. Four Flies On Grey Velvet kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Another World entertainment.

Titel: Four Flies On Grey Velvet.
Original Titel: 4 mosche di velluto grigio.