Frækkere End Politiet Tillader 1 // 2 // 3 - Box

18. februar 2020 af Nikolaj Sonqvist

Frækkere End Politiet Tillader 1 // 2 // 3 - Box billede

To frække og en flad.

Høhøhøhø; Axel Foleys ikoniske grin. Harold Faltermeyers instrumentale synthesizer-titelmelodi ”Axel F”. Eddie Murphys kridhvide tænder og smørrede og lumske smil. De to umage kriminalbetjente, den skydegale og umodne Billy Rosewood (Judge Reinhold) samt den godtroende og regelrytterridende overbetjent Sgt. John Taggart (John Ashton). En banan i udstødningen og nogle næsten geniale kup. Jo, 80’er nostalgien lever i bedste velgående i Frækkere End Politiet Tillader eller som den hedder på originalsproget: Beverly Hills Cop.

Som så mange andre succesrige film fra Hollywood blev Frækkere End Politiet Tillader også til en trilogi. Se bare på Tilbage til Fremtiden, Die Hard, Alien, The Evil Dead, Rambo, Indiana Jones, Mad Max, Stjernekrigen og Terminator. Men hvor specielt Tilbage til Fremtiden, Die Hard og Stjernekrigen blev til mere eller mindre helstøbte trilogier, nåede Frækkere End Politiet Tillader aldrig helt derop. Men serien har noget helt særligt 80’er-feel over sig, men det er de to første som klart er de bedste, mest benhårde og ganske vellykkede action-komedier.

De tre instruktører er heller ikke helt ukendte. Martin Brests karriere er blandet med successer som Saturday Night Live (1980), Øl, fis og rockmusik (1982) og En Duft a Kvinde (1992), men også fiaskoer som Gigli (2003). som fortjent vandt adskillige Razzies. Tony Scott og John Landis behøver måske ikke de store introduktioner andet end som mændene bag gigantsuccesser som Scotts Top Gun (1986), The Last Boy Scout (1991) og Fjenden i dybet (1995) og Landis’ The Blues Brothers (1980), Bossen og Bumsen (1983) og Coming to America (1988).

Frækkere End Politiet Tillader
Frækkere End Politiet Tillader introducerer os for første gang til politibetjenten Axel Foley fra Detroit. Da hans bedste ven bliver myrdet drager han til politiafdelingen i Beverly Hills for at opklare sagen. Foleys kække gadedrengsattitude passer ikke just til Beverly Hills forstokkede retfærdighedssans, så de to betjente Billy Rosewood og Sgt. Taggart bliver sat til at sikre tingene ikke løber løbsk. Men Foley helmer ikke i jagten på morderen og snart må selv Billy og Taggart bøjer reglerne lidt for at retfærdigheden sker fyldest
Der er masser af 80’er musik og rigeligt god humor i Axels små narrestreger og komiske bemærkninger. Det er ikke så meget en actionfilm, men mere en kriminalfilm og komedie. Foley forsøger at løse sit personlige mordmysterie ved at følge sin intuition, alt imens Billy og Taggart forsøger at følge med.

Hvor Billy er en ung og umoden betjent, er Taggart den erfarne regelrytterbetjent. Regelrytteriet kommer fra kriminalkommissærens strikse politik om ingen svinggerninger. Her i Califonien gør vi tingene efter bogen. Billy og Taggart er som et gammel ægtepar, hvor Taggart er den gamle plagede mand og Billy er den forstående og bekymrede hustru.

Og netop derfor er filmens morale, at det at stikke en hvid løgn for at redde sin egen røv er helt i orden. Den som udvikler sig mest er Taggart, som lærer værdien af at lyve i visse tilfælde og at det er ok, at drikke en enkel øl på arbejdet.

Frækkere End Politiet Tillader 2
En berygtet og morderisk bande står bag de såkaldte "Alphabet Crimes”, der nådeslåst sjæler og dræber alt på deres vej. Da kriminalkommissær Andrew Bogomil bliver udsat for et attentat, vender Axel Foley tilbage til Californien for at hjælpe hans venner Billy og Taggart med at opklare sagen. Banden viser sig at trække dybe rødder i underverdenen med blandt andet internationale våbensmuglere.

Som en ganske logisk og udmærket efterfølger vender Axel Foley tilbage til sine venner og i denne film bliver trekløveret mellem Axel, Billy og Taggart endeligt skabt. Men det også i kampen mod Frækkere End Politiet Tilladers værste og mest kyniske fjende, nemlig forretningsmanden Maxwell Dent og hans højre hånd, Brigitte Nielsens Karla Fry, der virker til at være fuldstændigt blottet for empati. 2’eren er i den grad en værdig efterfølger med masser af hårkogt action og humor.

Frækkere End Politiet Tillader 3
For tredje og sidste gang vender Axel Foley tilbage til Beverly Hills, men denne gang er det fordi hans egen chef, Inspektør G. Douglas Todd (Gil Hill) bliver skudt og dræbt under en hemmelig politiaktion, som Foley selv ledte. Trådene til forbryderbanden leder hurtigt mod forlystelsesparken Wonderworld i Beverly Hills, så her får Axel brug for hans gamle netværk til at på overraskende vis infiltrere organiseret kriminalitet blandt rutsjebaner og karruseller.

Slutningen på trilogien ender desværre med den svageste film. Udover at Taggart er gået på pension og ikke er med i filmen, er det som om, at producenterne og manuskriptforfatterne bag, havde glemt, hvordan stil, genre, tempo, humor og charme havde været i den foregående to film. Storslemme forbrydere skyder med flere automatvåben end selv den værste Rambo-film og kække scener og god humor er skiftet ud med overflødige biljagter og skuddueller.

Beverly Hills Cop 3-Movie Collection
Oprindeligt skulle Sylvester Stallone have spillet Axel Foley i et manuskript med næsten ingen humor, men de endte til sidst med at gå med Eddie Murphy og det mere humoristiske stil. Og heldigvis for det for der er ingen tvivl om at Frækkere End Politiet Tillader i den grad holdes oppe af Eddie Murphys fantastiske 80’er gadesmarte og glatsnakkende persona i rollen som Alex Foley. Men filmene havde ikke været de samme uden fantastiske biroller, som Billy og Taggart, Lieutenant Bogomil og alle de onde kriminelle Victor Maitland og hans håndlanger Zack, Maxwell Dent og hans vigtigste håndhæver Karla Fry.

Dette nye Blu-ray box-set indeholder følgende Ekstra Materiale: