Freddie Mercury – Lover Of Life, Singer Of Songs (2DVD)

4. oktober 2006 af David Lund

Freddie Mercury – Lover Of Life, Singer Of Songs (2DVD) billede

Freddie Mercurys, stemmen i Queen, liv og solokarriere bliver gennemgået til punkt og prikke. Et must for enhver fan.

Freddie Mercury er stadig et ikon i rockgenren, selv i dag 15 år efter hans død, bliver og er utallige kunstnere inspirerede af den store stemme i Queen. Freddie Mercury har levet et turbulent liv, selvom han hele vejen igennem udmærket har vidst hvad han ville, nemlig at være en performer. Efter at have overtaget pladsen som forsanger i bandet Queen, gik det kun fremad for Freddie Mercurys karriere. Queen smed den ene efter den anden klassiker ud på gaden, og har stået for mange fantastiske sange som Bohemian Rhapsody, Another One Bites The Dust, Bicycle Race, Crazy Little Thing Called Love, We Will Rock You, Radio Ga Ga, We Are The Champions, I Want To Break Free, The Show Must Go On, Who Wants To Live Forever og mange, mange flere. Freddie Mercurys liv og senere solokarriere bliver på denne DVD gennemgået med stor præcision og vigtighed.

Den første DVD indeholder et prisvindende dokumentarprogram om Freddie Mercurys liv, The Untold Story. Dokumentarprogrammet følger Freddie Mercury fra hans fødsel i Zanzibar til hans død i London. Freddie var allerede som baby i spotlyset, da han (eller rettere sagt hans familie) vandt en pris for bedste fotografi af en baby. Igennem hans hårde opvækst, hvor han blev sendt på skole i Indien, og boede hos sin tante, var han anset som lidt af en ener. I den tid han gik på skolen, fik han dog dannet et enormt populært band der spillede covernumre, og allerede der vidste de fleste at Freddie ville blive til noget. Hans tante gjorde ligeså sit for, at holde hans kunstneriske evner i gang, og lod ham male, tegne osv. Desværre bestod han ikke sine eksamener, og blev sendt hjem, men for Freddies held, besluttede familien at flytte til London, og så begyndte Freddies karriere hurtigt at tage fat. The Untold Story er et helt fantastisk dokumentarprogram, der igennem nyoptagelser og interviews med utallige mennesker der kendte Freddie Mercury, indkapsler mandens liv i en sådan grad, at man nærmest føler man har kendt ham, når rulleteksterne kører. De bedste øjeblikke inkluderer Freddie Mercurys møde med operasangerinden Montserrat Caballe, der fanger essensen af musik, i dette tilfælde igennem et magisk øjeblik, hvor to vidt forskellige verdener mødes i harmoni og skaber magi. Freddie Mercurys død bliver fortalt sørgmodigt og rammende, uden at drage over i direkte sentimentalisme. Alle er stadig berørt af det faktum, at manden stadig havde meget mere at give da han døde, og den musikalske verden havde garanteret set meget anderledes ud i dag, hvis han stadig levede. Freddie Mercury opdagede sent i livet at han var homoseksuel, og blev smittet af AIDS, og denne tragedie ramte verdenen hårdt. The Untold Story varer ca. halvanden time, og man kan tilsætte instruktørens kommentarspor på filmen, og man kan ligeså tage alt narrativt materiale af filmen. Mulighederne er mange, men jeg foretrækker klart originalversionen, da ikke alle billeder taler for sig selv. Der er ligeså et Bag Om Kameraet program på, som faktisk også er meget interessant, for tilblivelsen af The Untold Story. Her fokuserer man på optagelserne i Zanzibar og i Indien, og den lille dreng der blev valgt til at spille Freddie Mercury. Informativt og underholdende.

Den anden DVD indeholder 9 musikvideoer og 3 bonus musikvideoer fra Freddie Mercurys solokarriere, samt en god sjat ekstramateriale. De 9 originale musikvideoer kan der tilvælges kommentarspor fra instruktørerne af videoerne (der er dog kun 2 forskellige instruktører på de 9 videoer). Her bliver endnu flere historier fortalt om Freddie Mercury, samt de idéer der ligger bag videoerne. De 3 bonusvideoer inkluderer et remix, en extended version og en live version. Faktisk er de mindst ligeså interessante som de originale videoer, og de anbefales klart mindst et kig. Musikvideoerne er generelt meget 80’er prægede, men de har nu stadig mange interessante idéer. Den bedste er nok The Great Pretender, hvor Freddie Mercury går tilbage til de gamle Queen musikvideoer, og genindspiller dem iført nyt tøj og en ny performance. Ligeså er In My Defense rigtig god, den er optaget et år efter Freddie Mercurys død i 1991, og er en masse sammenklip af Freddie Mercurys største og vigtigste optrædener, blot set på en ny måde. Ekstramaterialet er et program om tilblivelsen af Freddie Mercury statuen, et program om 3 producere Freddie Mercury har arbejdet med, det allersidste interview med Freddie Mercury og et interaktivt fotogalleri. Programmet om tilblivelsen af Freddie Mercury statuen er langt mere spændende end det lyder. Det er hovedsageligt et interview med skulptøren, men ligeså opførelsen af statuen fanger et sjældent rørende øjeblik hos bl.a. Freddies mor og Montserrat. Programmet om de 3 producere er måske en anelse for lang, men stadig interessant. De 3 interviews bliver viklet ind og ud af hinanden, og mange nyttige informationer komme frem. Det sidste interview med Freddie Mercury er bestemt rørende, taget i betragtning at man virkelig kan mærke at Freddie stadig har meget at give. Det interaktive fotogalleri er i en passende størrelse, og har mange stærke billeder. Ekstramaterialet scorer i alt 5 ud af 5 mulige stjerner, og det gør udgivelsen her også. Hvordan kan man andet end at anbefale en så gennemført gennemgang af en af de største kunstnere og musikere i vor tid?

Det skal lige advares, at der ikke er danske undertekster på udgivelsen her. De engelske er dog glimrende. Lyden er desuden i DTS, så kan det vist ikke blive meget bedre.

DVDen er venligst stillet til rådighed af:
EMI Music Denmark.