Freedom Writers

25. september 2007 af Søren Rasmussen

Freedom Writers billede

En rørende, meget vedkommende og aktuel historie

Freedom Writers virker ved første øjekast som endnu en ”feel-good” film, hvor en dedikeret lærer kaster sin kærlighed på en flok problembørn i gymnasiet. Det er det da også, men Freedom Writers har en hel del mere at byde på. Det er bygget på den sande historie om den unge lærerinde Erin Gruwell, som sætter himmel og jord i bevægelse for at hjælpe sine elever til et bedre liv. Erin må ikke kun kæmpe mod hendes elevers sociale arv, men i lige så høj grad mod de gamle lærere og det etablerede system.

Eleverne lever et liv i angst og usikkerhed. En hverdag fuld af sociale problemer, bandevold og ikke mindst døden, der ikke er en sjælden gæst. Dette ændrer sig ikke fordi de kommer i skole. I stedet hærges skolen af vold og raceopgør. Dette er en reel krigszone og midt i dette prøver, den i starten meget naive, Erin at nå ind til sine elevers sande jeg, deres sande stemmer.

Hillary Swank spiller den idealistiske lærerinde Erin som kaster alt overbord for at hjælpe sine elever mod en bedre fremtid. Swank har mere end en Oscar bag sig, men jeg må sige det som det er. Hillary Swank har aldrig været min kop the. Sandheden er dog at hun gør det rigtig godt i Freedom Writers. En virkelig troværdig præstation kommer der ud af det.
Førsteelsker Patrick Dempsey (Grey’s Anatomy) gør det godt som den forsmåede ægtemand, der må konkurrere med sin kones nye besættelse. Swank og Dempseys sammenspil giver filmen en god dynamik og troværdighed. Den altid seje Scott Glenn (The Bourne Ultimatum) lyser filmen op med sin blotte tilstedeværelse og Imelda Staunton (Vera Drake, Harry Potter and the Order of the Phoenix), som repræsentant for det gamle, bitre system, er en værdig modstander (og det ikke uden humor).

Freedom Writers bør også ses som en kraftig advarsel, om hvad det danske skolesystem kunne udvikle sig til at være en dag. Filmens virkelighed virker umiddelbart som noget der er langt fra den danske hverdag, men der skal ikke meget til at forestille sig, at den danske skolehverdag er på vej i samme retning. Nogle skoler kæmper allerede med lignende problemer, bare i mindre skala.
Freedom writers er en rørende oplevelse som jeg varmt kan anbefale til en mørk efterårsaften.
4 stjerner ud af 6 mulige bliver det til.

Titel: Freedom Writers