Frozen Land

18. august 2006 af Jesper Hintze Vildbrad

Frozen Land billede

Et episodisk drama, hvor den ene onde cirkel tager den anden, hvor det finske klima gør sit til at danne ramme om denne beske og stærkt foruroligende film.

Det hele starter med en lærer, der går for at være skolens bedste, må se sig fyret, da hans fag tilsyneladende er af præhistorisk værdi, og en datalærer overtager hans løncheck! Denne lærer falder senere ind i historien. Vi følger den fyrede lærer, som underviste i modersmål, og hans bratte nedtur, i forvejen skilt, og med en voksen og lettere apatisk søn boende, er konflikten uundgåelig. Sønnen får sparket, og meningsløsheden tager hurtigt over, da kameraet nu følger denne, der printer en 500 euro seddel ud med en fest i baggrunden. Denne seddel havner hos en marskandiser. Og sedlen bliver nu kortvarigt filmens depeche. Marskandiserens ejer opdager til sin gru at hans uduelige ansat har ladet sig bedrage, og da en lettere forvildet person kommer en med en stort fladskærm, øjner han chancen for at lade den falske seddel skifte hænder. Cirklerne skabes, og det hele begynder langsomt at ramle sammen, da tilgivelse ikke rigtig findes, kun den egoistiske fremdrift uden øje for medfølgende konsekvenser.

Temaet er tydeligt at øjne i dette finske drama, der som en kædereaktion danner ringe i historien. Instruktøren Aku Louhimies har ladet sig inspirere af Leo Tolstoys novelle ”Faux Billet” (”Den Forfalskede Anvisning”), og med god præcision formår han at tegne på finsk, et dystert univers af manglende forståelse. Med sig har han et hold af ypperste finsk skuespilkunst. Filmens øjensynlige eneste problem, er dens længde, der udspiller sig i over to lange timer. Havde den lagt sig på de cirka halvanden time, ville der have ligget fem stjerner. Men dens langtrukkenhed, og gentagende skematisering af de ulykkelige omstændigheder alle personer bringer sig i, eller bliver tvunget ud i, giver den en uønsket trivialitet. Men Louhimies der betragtes forståeligt nok, som en af årtiets største finske instruktører, og også står bag film som Lovers And Leavers”, ”Stranger”, løst skitseret efter Albert Camus debut roman, forstår at skabe scener, at på ganske kort tid, at få sine personer levendegjort, hvilket er noget af en bedrift. Der burde være meget godt i vente fra denne hånd. ”Frozen Land” har vundet en del priser, fra blandt andet Göteborgs Film Festival, juryens speciel Pris på Moskva Internationale Film Festival, og vandt desuden som bedste nordiske film!

En god film i vente for den tålmodige.

Titel: Frozen Land
Original Titel: Frozen Land